pille 0 Postad 16 Maj , 2006 Hej Kan man svetsa en i spricka i avgaslimpan? Sprickan är ca:20 cm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 16 Maj , 2006 Vilket material är den tillverkad av? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pille 0 Postad 16 Maj , 2006 gjut järn tror ja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 16 Maj , 2006 Det finns speciella svetselektroder för gjutjärn men det är lite speciellt med att svetsa gjutjärn, man skall helst förvärma arbetsstycket. Ta loss limpan och ta med den till en firma där det finns duktiga svetsare så fixar de din limpa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pille 0 Postad 16 Maj , 2006 ok ska se om jag kan få loss den,med hela bultar hoppas jag.dom ser rärr sköra ut med allt rost på sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jdmotor 0 Postad 16 Maj , 2006 du får ta och borra ett hål i varje ända av sprickan (så att sprickan stannar) sedan tar du en vinkelslip slipar i sprickan så att det blir rent från småsprickor (bara jämna till kanterna så de blir som ett dike) sen lägger du en söm med elsvetsen. glöm ej borra hålen annars vaknar sprickan till liv igen. kommer du åt med slip och svets så gör du det på plats. ska du lämmna in den till någon testa med en byasmed (lagar ofta traktorblock så) lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
abborren 0 Postad 17 Maj , 2006 Hej! lycka till jag har gjort detta på min förra båt men limpan var för dålig så det höll inte så länge. Avgaslimpan kan ju se hur fin som helst ut på utsidan men är totalt uppäten av rost på insidan.Fick bita i det sura äpplet å skaffa en ny.Men det kan vara värt att prova att svetsa håller det så håller det.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Billy_Astorsson 1 Postad 18 Maj , 2006 Ett annat alternativ, om man har möjlighet och om det ínte skulle gå att svetsa och laga upp den gamla limpan är att bygga en ny själv. Det är ett jävla jobb, men faktiskt inte omöjligt, byggde en själv som nu sitter på min volvo 240 som sadlat om och blivit en båt... Var lite meck med att få den tät - fick svetsa om en del. ...och lite mer meck med att få den helt slät vid avgasportarna (plåt drar sig som bekant en hel del vid svetsning.) men med rätskiva och vinkelslip blev det bra till slut. Använde 3mm gods i plåt och rör, funkar skitbra och blev betydligt billigare. Pris i material: ~500 Arbete: ~25h Pris på marknaden: 4000 - 5500kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bengt 0 Postad 19 Maj , 2006 Finns bara en sak att göra - köp nya. Sprickorna är hårfina och sprider sig som ett spindelnät. Kan rekommendera johns båtmotor, billigt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser