Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
jokar

Från trefas till 220 V på ett enkelt sätt

Rekommendera Poster

Hej!
Jag har trefas utdraget till bryggplatsen. Jag har en vanlig biltema laddare som jag skulle vilja använda, helt manuellt, hur gör jag för att på enklaste sätt få trefasen att bli ett vanligt 220 volt uttag?

Problemet är att jag inte vill ta hemm batteriet för att ladda det hela tiden, finns det en annan, enklare, lösning så kom med förslag!
Tack!
//
Jokar 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du köper en adapter på Clas Ohlson

23-6039 eller 36-1082

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det går väl ta bort en kabel tråd i kablen så blir det bara tvåfas har grannen gjort här hemma tror jag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har 400 volt mellan faserna och 230 volt mellan fas och nolla.

Det är bara att koppla mellan valfri fas och nolla. Men du ska VETA att

du gör rätt. Det duger INTE att gissa att man gör rätt. Du måste kontrollera med voltmeter att du har erhållit rätt spänning och att skyddsgjorden fungerar. Det bästa är att ta med en kunnig kompis som visar på plats.

waxholm4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst RobertLind

Det kan väl inte vara värt att riskera livet för 279.- Köp grenuttaget/övergången Gantika förslog då blir det rätt

\Klicka

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det arbete Utombordarn och Waxholm 4 föreslår skall enligt lag utföras av behörig elinstallatör.

De av Gantika och Robert Lind föreslagna grenutagen är i 230 V / enfasutagen säkrade med 16 A.

Att anlita en behörig elinstallatör (elfirma) är både billigare och mindre smärtsamt än att behöva anlita en begravningsentrepenör.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kom å tänka på denna ...

som en adapter ,Den röda delen passar i 3fasuttaget och den blåa delen är ett vanligt 230voltsuttag ! S-märkt och CE märkt ..

Enkelt va ?!

Finns på järn och bygghandel .

/JSR

post-11345-1394234648,7155_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst RobertLind

Jag förstår inte riktigt vad du menar, vad är det för fel på Clas Ohlssons grenuttag. Sen kom ju iofs Jocke med en enklare och (billigare??) lösning om man inte behöver trefas.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äsch. Friskt kopplat, hälften brunnet som jag brukar säga. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Robert Lind

Det är inget fel på Claes Ohlssons grenutag. Det jag menade är att utagen är säkrade 16 A enligt specen i katalogen. I dessa utag kommer man med all sannolikhet att ansluta en 1,5 mm2 sladd som max får säkras 10 A och dra ned den i båten.

Men som Anders_st så klokt uttryckte det; Friskt kopplat - hälften brunnit

En människokropp tål 30 milliampere. 16 A är 16 000 milliamper. (om jag i hastigheten inte räknade fel)

ha´ t sô pen´ t

tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Föreslår att du köper adaptern som jocke-s föreslog

samt en jordfelsbrytare som du kan plugga in i adaptern,den kan använda hemma också när du tex dammsuger bilen .

Angående 16A /1,5 mm2 vill jag inte vara besserwisser men det är en regel med viss modifikation (åtminstone om man tittar i paragraf 21 g.a föreskrifterna) anslutningskablar är lite annorlunda....

du stryker med lika bra om det är säkrat 10A kontra 16A ,säkringen är ett värdelöst personskydd,den löser aldrig ut om du för ström igenom dej, jordfelsbrytaren löser ut på millisekunder.

Naturligtvis ska man vara realist och inte dra ut billigaste 0,75mm2 gummisladd bara för att man har JF-brytare,vi kör ju inte 140 knyck på vintern heller bara för att vi har dubbdäck...

Blev långt det här lycka tillsmiley-laughing.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

bryggplatsen

Tänk på att alla kablar ska vara för utomhusbruk.

Se till att de ligger så att de inte blir skadade mm.

Laddaren du använder är nog endast för innomhus så den bör stå på en skyddad plats.

Som någon skrev, använd jordfelsbrytare.

När du laddar kan det bli knallgas, så se till att vädra hela tiden där batteriet står.

Du kunde säkert det mesta av åvanstående men vill bara hjälpa till så att inget tråkigt händer.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...