Eulalia1 0 Postad 16 Maj , 2006 Har tankar på att köpa en GPS, vad ska man börja med som nybörjare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anyone 0 Postad 16 Maj , 2006 Tjena. Beror lite på vad du har för intresse och vad du tänkt att det ska kosta. Själv hade jag redan en laptop, så jag köpte bara en GPS-puck för ca 800:- Sjökorten hade jag redan och likaså programvara (Fugawi). Är nybörjare jag med, men plotter har aldrig varit aktuellt för mig, då jag anser att jag har större glädje av en laptop. (TV......DVD..Musik...) Kan bara laptopen vara lite skyddad från väta, så tror jag det ska gå bra. Lycka till, vad du än hittar på. /Anyone Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 16 Maj , 2006 Hej Eulalia! Dröm och tänkt ditt båtande en 2 - 3 år fram i tiden. Det viktigaste är hur och på vilket sätt du känner att du har behov av GPS, okända farvatten, säkrare navigering eller för att alla andra har en. Köp sedan något som uppfyller dina förväntingar i framtiden, inte nu. Ifall du skall ha en bärbar eller inte kan bara du själv svara på. Vad gäller vattentåligheten på dessa så är den 0 (noll). Bara det faktum att du har en dator ute på sjön gör att denna börjar krångla. Tro mej jag har sabbat 2 stycken hittills (kanske är det 3), men två säkra är det som jag vill minnas. Så mitt råd är att titta och fundera på vad som eventuellt passar in i ditt båtliv. Vanliga sjökort och sunt förnuft måste alltid ändå vara navigeringsunderlaget.../mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 16 Maj , 2006 Själv har jag kört i 5 år med en liten bärbar Garmin-GPS och ställt in den på kompassvisning. Gör at jag fått en pil som visar exakt styrning till nästa waypoint - som jag kunde se från min placering bak i aktern på båten. Det var skälet till att jag aldrig köpte plotter och andra sofistikerade instrument - man skulle kunna se dem från aktern i mitt fall, med dubbel styrning. Jag har varit helnöjd - kostar runt 1.700 spänn ny - kan säkert fås för c:a 750 spänn begagnad. Själv har jag gått genom hela Göteborgs skärgård, Danmark, Tyskland och Polen med ett så enkelt instrument. I dag har jag lite mer sofistikerade instrument, men är fortfarande imponerad över hur väl denna enkla GPS fungerade Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zumpen 2 Postad 16 Maj , 2006 Hej Är väl en kostnads fråga med, men skulle du ha en gammal bärbar till övers så är det nog ett bra alternativ plus att du kan ha den till mycket mer än bara GPS, själv fick jag tag i en strömsnål bärbar med trasig skärm som jag köpte till en 8 tums pekskärm till, på den har jag nu tvkort och internet med via Bluetooth och GPRS, Bra med pekskärm med för du behöver ingen mus o tangentbord =) Mvh/Nicklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser