Fredrik_E 0 Postad 16 Maj , 2006 Har en relingslist som bara går runt halva båten. Ska givetvis vara runt om hela så nu tänkte jag skaffa en ny och ta bort den gamla. Har mätt nåt sånär på den gamla och sedan kollat i Hjertmans katalog och funnit en som det skulle kunna vara. Är det jätteviktigt att det stämmer till 100% eller går det att ta en som ligger närmast måttmässigt? Hur fäster jag den på båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 16 Maj , 2006 Jag köpte en ny orginallist till min dc och trodde först att den va för kort. Efter att ha värmt den i nästan kokande vatten och satt fast änstyckena i bakkant (listen låg runt båten under)kunde jag kränga upp listen på plats. Lite slitigt jobb att slå in den på plats men när den kallnar sitter den som en smäck. Om det inte finns rätt dimension skulle jag akta mej för att köpa en för stor profil för då är det lätt att det kränger av. Det går å andra sidan att skruva den underifrån ganska tätt för att hålla den på plats. Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_E 0 Postad 16 Maj , 2006 Okej! Så jag värmer dit den alltså?? Ska man då räkna om måtten p.g.a krympning eller likn. ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 16 Maj , 2006 På min förra båt så krängde jag av listen när jag skulle göra en massa plastjobb. när jag några månader senare skulle krännga tillbaka den var den minst 1m kortare runt om (på en 5,3m båt)!!! Fick tänja och värma ett bra tag innan den gled på plats. mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_E 0 Postad 16 Maj , 2006 Ok! Då försår jag... Tack för snabba svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kenta_b 0 Postad 12 Juni , 2006 Jag skulle i helgen fixa en trasig relingslist. Tanken var att ta en del från aktern och laga en trasig del på babordssidan för att sedan köpa helt ny till aktern. När jag kapar till listen är den så tight att jag knappt får den på plats, dagen efter har den tillkapade halvmetersbiten blivit 15mm för kort. Jag har aldrig varit med om att något materiel reagerat så men tydligen inget ovanligt. Jag får väl prova att värma stumpen, frågan är bara om den inte krymper igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser