Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Niklasoo

Vattensprut vid motorn!

Rekommendera Poster

Hej!
Jag har ett problem med min motor konrta båten. jag har en till 2/3delar flat skrov(bak) 1/3 v-skrov fram. Hade innan långa trimplan som jag trodde var problemet= att det skrutar upp som två fontäner upp vid motorn och fyller akterspegeln vid full fart. Har en Yamaha 60hk. Båten är 2m bred ca 5,50lång.
Jag ersatte i år trimplanen med ett par sk. hydrofoils, som ersättning för då trimplanen.
Motorn(skeddan) är monterad i höjd med skrovet!! 
nån som vet vad som är felet och vad man kan göra åt det?

mvh
Niklas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent spontant låter det som du inte trimmat ut motorn tillräckligt.

om du inte har powertrim/tilt funktion på din motor måste du göra denna

ut-trimning manuellt. det sitter en läges sprint som du kan ändra i 4-6 olika hål. prova att flytta sprinten uppåt eller utåt så blir det nog bättre när du har motorn i nerfält läge!

Om detta inte hjälper måste du prova att hissa motorn. du får helt enkelt flytta upp den 1 cm på akterspegeln

lite att läsa om rigg vinkel osv

på bild 3 har dom lixom du lagt kavitationsplattan i höjd med skrovbotten

http://www.batnytt.com/artiklar_bn/forts_motor/forts_m6.htmlhttp://www.batnytt.com/artiklar_bn/forts_motor/forts_m1.html\' />

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!
Tack.... 
Vet att jag har pinnen på innersta hålet, och den är monterad på bilden som du skicka! verkar struligt... våran gamla motor hade inte denna effekt!!..
mvh
Niklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför låter du inte någon annan ratta båten och så kikar du över akterspegeln under färd så ser du ju var sprutet kommer ifrån???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pinnen ska inte va på innersta hålet. snarare mer utåt!

har du den längst ut är det inte säkert att båten orkar plana ut. men skulle den göra det så går den lättare/mindre friktion än om du har pinnen i innersta hålet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis, pinnen ska nog inte vara i det innersta hålet. Enkelt sagt är det så att ju längre in du har den desto enklare planar den, men du förlorar toppfart. Längre ut ger lite långsammare planing men högre toppfart, för långt ut så börjar framänden slå och det blir inte bekvämt att åka vid höga farter. Prova att ändra pinnen och känn i vilket läge som båten går bäst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Din motor sitter för lågt tror jag. Det räcker att lite vatten går över antikavitationsplattan när båten planar för att du ska få en vattenkaskad upp vid motorn.

mvh

Jan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen.
Detta med pinnen borde väll vara samma effekt som att trimma motorn utåt, eller jag helt fel ute?
Att motorn är i fel höjd, ja så kanske det är!! Får testa....
Vad kan detta vattensprut påverka motor negativt? Har hört lite skillda meningar om detta,,,

Niklas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt

Pinnens pacering har samma effekt som powertrim och ska inte ha någonting med detta att göra. Du ska kunna ha riggvinkeln i alla lägen (beroende på last, fart mm) utan att det ska spruta vatten.

Jag kan inte tänka mej att det kan påverka motorn mer än att det blir lite blötare än normalt. Testa att lyfta motorn och sätt bultarna i hålen under de du använder idag. Det brukar iallafall finnas alternativa hål.

Jan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vidhåller min uppfattning. Varför sitta och gissa i veckor på ett forum vad vattensprutet kommer ifrån när det tar två sekunder att luta sig bakåt över akterspegeln och kika efter ??????? smiley-surprised.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det hade varit uppenbart för mig vad anledningen var till att det spruta som det gör hade jag inte sökt mitt svar i detta forum, eller hur? Trodde anledning var att vattnet pressades upp av trimplanen som satt där tidigare, men så var ju inte fallet. Eftersom båten har denna unika konstruktion så vet jag inte vad anledning var, och undrar därför om folk som ev. vet eller har egen erfarenhet gjort. Konstigt?  Nee...
Å vattnet.... det kommer från sjön ;0)
Så om jag skall sumera alla (tack) svar så skall jag troligen motorn höjas uppåt. Ingen annan verka ha haft problem, eller liknande fenomen av de sk. Hydrofoils.
Eftersom det är ganska meckit att dra upp båten, och ändra höjden på motorn (måste in i skrovet på den) så ville jag var ganska säker på att detta kunde vara anledning.
Niklas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ville inte alls vara typig utan bara hjälpa till.

Om du nu har identifierat att sprutet kommer där riggen på motorn träffas av vattenströmmen som lämnar aktern så kan du ju börja prova dig fram.

Om det är svårt att höja motorn (du har kanske bultat ordentligt) så kan du ju testa och fästa en liten trekantig klack längst bak i skrovet precis där skorvet tar slut.  

Tex, såga till en pyttig träbit och limma fast den så den riktar ned vattenströmmen någon cm. Det funkar bra även på innombordare som ju inte går att höja. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade precis samma problem tidigare (iofsg VP 270-drev). Jag flyttade ut till hålet längst bak och sprutet i stort sett försvann.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Janne.. kan helt klart vara värt att testa. Och ja, den sitter rejält bultad, och inte så lätta att komma åt heller!!..
Trevlig helg!!smiley-laughing.gif\ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Niklasoo,

Vet inte om detta bara lagger ytterligare fuel on the fire, men sag att du namnde hydrofoils har ovan.

jag hade en Stingray Hydrofoil pa min Volvo Penta AQ171C installation, dvs pa ett SP-A drev (senare variant av 290 drevet). Jag tog bort denna hydrofoil da den gav ett hopplost vattensprut bakom baten. Varken speciellt graciost eller vackert.

Stingray plattan satt monterad uppepa antiventilationsplattan med fyra genomgaende bultar (pa aldre VP aven avgasutslappet). Sprutet kom fran framkanten pa den lilla del (se bild) som haller ihop hydrofoilen, dvs dar vattnet traffade denna - trots varandes helt bakom det vertikala drevhuset och skyddad.

Dessa hydrofoils kan sakert vara bra for manga, men for mig var det mer problem. Jag tog bort den efter ett par turer och trivs bra med bat och prestanda utan den - och UTAN vattensprut (som i min bok hor hemma bakom jet skis...).

Lycka till med motorlyften och hoppas det loser dina problem. Det AR irrterande nar man har ett litet problem man inte hittar den (ofta) enkla losningen till.

post-13811-1394234672,6043_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...