Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Janne111

Laddar ej, felkopplat? Trasig generator? Hur mäta?

Rekommendera Poster

Hej. Precis köpt en båt med Volvo Penta V8 -89. Motorn har varit ur på varv för servce på bla powertrim. Nu undrar jag om varvet har kopplat tillbaka allt rätt.

När jag provstartar motorn får jag ingen laddning. Generatron är kopplad via en fördelare till två batterier start förbruk.

Men även om jag mäter direkt på generatorns B så får jag ingen laddspänning.

Så här är det kopplat.

B- till jord

B till ingången på laddfördelaren

61 (D ???) till på batteriet om huvudströmbrytaren till startbatteriet är på ???

Dessutom finns ytterligare en anslutning som är fri på generatorn.

Har ni några tips hur jag ska felsöka????? Vad är den fria kabeln till? Är det rätt att ha 61 till batteriet via huvudbrytaren????

post-15181-1394234648,111_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att du sett rätt på märkningarna? Men har det tidigare fungerat med kopplingen som finns avbildad finns det ingen anledning att betvivla detta nu. Jag kan för övrigt inte se att ledningarna nyligen vara lossade.

Laddning och powertrim har egentligen inte annat gemensamt än att de finns på samma objekt. Varför varvet troligen inte rört dina generatorkopplingar.8.gif\

Men jag skall utan att veta lämna ett förslag på vad som kan ha hänt under vintern med din generator. Jag tror att dina kol hängt sig. Det är bara att ta loss kolhållaren och slipa lätt på kolen så dessa rör sig obehindrat i hållarna. Där är i alla fall en ganska vanlig felkälla.(kolen sitter under Cargo det är 2 st 4 mm skruvar, lossa dessa försiktigt så de inte går av) /mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack för tipset, ska prova ditt tips med kolen.

Vet att powertrim inte har med generatorn att göra. Men det var så att varvet lyfte ur hela motorn för att byta powertrimkolvar så då fick man lossa generatorn av bara farten (antar jag).

Sen har båten stått till försäljning i 2 år (utan att varit i sjön efter detta) så det har hunnit bli oxid på gängorna.

Som om det har funkat och om varvet satta tillbaka kablarna rätt har jag ingen aning om.

Den enda beteckning jag hitta är 61 alla andra anslutingar är anonyma, känns inte bra!!!!

Undrar om det är en original VP generator eller är den bytt tror ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar vara rätt kopplat. Den fria kabeln kan vara till en varvräknare. Du har inte skrivit någonting om hur den är märkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju det som är problemet. Jag hittar bara märkning på en enda av generatorn fyra anslutningar, nämligen 61 som jag antar är samma som D plus  .

Övriga tre anslutningar saknar identifikation, men jag hoppas att man har satt B plus och B- rätt i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Från D-plus går ju kabeln oftast via laddningslampan och tändningslås till plus på batteriet. Den ström som lampan tar räcker till för fältmagnetiseringen. Ofta sitter det ett motstånd parallellt över lampan för att öka strömmen. Om lampan är trasig och det inte finns något motstånd så får generatorn ingen fältmagetisering och laddar inte. Jag vet inte om det ser ut så på din båt men kanske något att kolla

/jan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Det ser ut som att du har kopplat rätt. Prova med att koppla bort kabeln på D (61). Ta en kabelbit som är tillräckligt lång. Koppla ena änden till D, starta motorn och dutta andra änden på batteriets pluspol. Mät om du får laddspänning på B . Får du mer än 13 Volt så har du antagligen problem med laddningslampan eller kablaget till den.

/Olle

PS. Jag har fick ett tips att spruta in lite kopparpasta i kabelskor och på elanslutningar. Fyll en injektionsspruta med pastan så går det lätt. Se upp så det inte blir för mycket, så man slipper överslag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var generatorn som var död.

Köpte en helt ny, passade på att köpa en lite biffigare på en gång. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...