GustavB 9 Postad 15 Maj , 2006 Eftersom det finns folk som kappseglar, och därför behöver byta sina segel oftare än oss semesterseglare, borde det finnas en ganska stor begagnatmarknad för segel.Eller kan det vara så att jag har fel? Det tycks vara väldigt svårt att hitta något sådant.Storseglet till maxi-77:an är så sletet att man nästan kan se igenom det, och med studentbudgeten vill man helst inte köpa nytt.Några tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyB 1 Postad 15 Maj , 2006 Till exempelvis Express finns det en enorm begmarknad på segel, men så är kappseglingen en majoritet av nyttjandet av båtarna också. Frågan är hur många som kappseglar med Maxi77:or. Alternativt kan du ringa några segelmakare och höra vilka parametrar som är viktiga. Kanske kan du köpa beggade segel som är ungefär lika, eller något större och sedan få dem omsydda. Det bör bli betydligt billigare än att köpa helt nytt. Får du svaret att Express, Safir eller någon annan båttyp har passande segel så gå in på deras klubbsidor, det är där annnserna hamnar. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 16 Maj , 2006 Köp nytt. Vill du ha ett bra begagnat är det nästan lika dyrt som nytt, och köpa ett billigt segel som nästan är slut är väl ganska dumt? Ett importerat segel till din båt kan du få för 4 800 kr, se http://www.segelochbat.se/ ps Det finns fler som importerar segel, sök bara i forumet. Kolla och jämför priser... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 16 Maj , 2006 Som PeterK skriver så är det bästa att köpa nya segel, det ger båten mer rättvisa för seglingen. Men det finns begagnade hos många svenska segelmakare oxå. Det gäller då att veta mast och bommåtten, att sy om andra segel ser jag som en sämre lösning då buken i segel ligger olika. Jag ska själv till nästa säsong investera ca, 24 papp på nya laminattrasor till min båt. /wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyB 1 Postad 16 Maj , 2006 Jag ska själv till nästa säsong investera ca, 24 papp på nya laminattrasor till min båt. Jag vet inte om du missade delen där han skrev att han var student? Självklart är det bästa att köpa nya segel, har man inte råd så får man gå på the next best thing, betydligt bättre än 13 år gamla trasor som kanske satt på när han köpte båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 16 Maj , 2006 Så bara för att killen är student och har taskigt med pengar får inte Wille berätta att han skall köpa nya, dyra och fina segel till sin båt? Läste du mitt inlägg innan du läste Willes? Om jag uppfattade saken rätt råder inte Wille killen att köpa segel för 24 000 kr, utan att satsa på nya, vilket går att få för 4 800 kr enligt mitt inlägg. Kanske inte lika fina som Willes segel eller något att vinna kappseglingar med, men helt klart OK för semestersegling de närmaste 10 åren och kanske mer därtill. Men annars går det att köpa ett helt segelställ för en femhundring på maxisidorna.com, visserligen är de från 1976 men... ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
can77 1 Postad 17 Maj , 2006 Hej Kolla på blocket, där brukar det dyka upp ett och annat. Mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 17 Maj , 2006 Kolla med segelmakarna ibland har dom tagit inbytten som kan vara skapliga till en rimlig peng Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser