lucretias 0 Postad 15 Maj , 2006 Jag har en VDO Loic Fluxgatekompass i min 30 fots plastbåt. Fram till i höstas har den fungerat bra. Plötsligt märkte jag att den vägrade att gå längre än till 250 grader vid exempelvis nordlig 360 kurs. På någon enstaka kurs visar den rätt, men i huvudsak nycket fel. Jag har autokorrigerat genom alla konstens regler med hjälp av den automatiska kalibreringsfunktionen i kompassen. Den verkar fumgera bra efttersom det pratar med mig och bekräftar att korrigeringen har genomförts på rätt sätt. Detta har inte löst problemet. Jag har inga metallföremål i närheten. jag har gjort en del elinstallationer, men inte i närheten. Jag skulle bli oerhört tacksam om jag kunde få hjälp att närma mig problemet. det är svårt att tro att själva Fluxgatesensorn har gått sönder och det är i så fall svårt att få tag i nu här i Sverige. Tacksam för alla tips. Hälsningar Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chiefen 0 Postad 18 Maj , 2006 Hej Mats Jag är inte någon expert på Fluxgatekompasser men jag tänkte att jag kan försöka bolla lite tankar eftersom ingen annan svarat. Har du provat att slå av all annan elektronisk utrustning under tiden som du kalibrerar kompassen. Jag kan tänka mig att kompassen kan vara känslig för t.ex. radiosignaler under kalibreringsvarvet. En gammal engelsk fluxgate som jag hade (ej kalibrerbar) var uppbyggd kring ett antal spolar som registrerade sensorns position och fick snurren när jag sände på VHF-en. Jag har i ärlighetens namn ingen aning om hur din sensor fungerar så jag kan vara helt fel ute. Jag försökte se på din bild var du har sensorn placerad men jag ser den inte. Om du installerat AIS så rekomenderar jag starkt att du slår av den liksom radarn. AIS:erna har ställt till en hel del störfel. Visar den samma fel oavsett om du kommer in på kursen från BB eller SB. Om den visar olika så skulle jag nog börja misstänka att sensorn har börjat kärva. Nu kommer det kanske någon och säger att jag är helt fel ute men då har tråden fått liv åtminstone. Lycka till Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lucretias 0 Postad 18 Maj , 2006 Hej Magnus Tack för ditt svar. Det spelar ingen roll on jag slår av all elektronisk utrustning. Visaren på själva instrumentet pendlar endat mellan 120 och 245 grader oavsett hur jag styr. Jag tetade ikväll att ta bort sensorn och sätta den på ny plats. samma resultat. Jag har på nyy kört autodeviering, men det ger inget resultat. Om jag med sensorn lossskruvad snurrar den såvisar pilen i instrumentet endast värden mellan 120 och 245 greder. Pilen envisas med att vägra passera 245 rader. Det känns som om sensorn är rätt men att det finns ngt fel i själva instumentet. Jag har lyckats få möjlighet att köpa loss en ny sensor till ett mycket bra pris (ca 450 :-) så jag kan testa om det skulle vara sensorn. Ett annat alternativ är att lämna in sensor och instrument till VDO i Sollentuna och låta dem köra allt i bänk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser