Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
BobbyE

Hur undvika bottenfärg långt upp på skrovet?

Rekommendera Poster

Som nybliven båtägare bävar jag för att bottenfärgen med åren ska komma allt längre upp på skrovsidorna, så att den blir synlig långt över vattenlinjen. Varje år slipar och målar man väl över åtminstone ett par centimer över förra årets färglinje, så efter några år borde färglinjen ha kommit upp en bra bit ovanför vattenlinjen. Hur undviker man detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket enkelt. Man kan maskera och framför allt vara försiktig den översta biten så man inte slipar eller målar där man inte ska. Detta är inget problem...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tejpa, antingen väljer du den röda som finns i marinshopparna eller blå vinrutetape hos färghandlaren. Sedan har vi givetvis den vanliga maskeringstejpen. Men denna kan vara lite vansklig att få bort (åtminstonde ifall bottenfärgen torkat)./mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lanzar vi trampade åtminstonde inte varandra på tånasmiley-wink.gif\/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe, nejdå, här går vi snällt sida vid sida! 2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår inte varför du målar ett par cm högre för varje år. Dock inser jag din oro att resultatet inte blir bra om man gör så.

Själv har jag aldrig haft några problem... Man målar helt enkelt med lite precision vid vattenlinjen. Då behövs ingen maskering och det ger ingen oro.... inget superresultat, men aldrig har någon påpekat att det inte är snyggt heller...

Iofs har jag bara haft plastbåt - på en träbåt kanske man vill måla om vattenlinjen varje år, även om jag aldrig tycker mig sett någon göra så... Tycker annars vattenlinjen håller säkert 5 år...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett Tips!!!

Köp eltejp i matchande färg till bottenfärgen, sätt den kant i kant med vattenlinjen och måla upp till tejp kanten.Det går att rulla ända upp till övergången.

Om du skulle kladda upp lite på tejpen gör dett inte något eftersom tejp färg e det samma.

Tejpen får sitta kvar som en extra snobbrand för den blir knivskarp och du kan använda den år ut och år in.

Ha en goo färg sommar och segla i frid!!

Pada K-kvist

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bottenfärg måste sitta på en primerfärg.

Om du bara målar upp en bit på Gelcoaten varje år så lär den färgen som inte har underlagsprimer lossna på nolltid. Inget problem således.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...