mattiasn 0 Postad 15 Maj , 2006 Om jag vill kunna köra med svensk landström 230v. Vad göra ? Båten är importerad från USA, CE märkt. Finns det någon transformator eller dylikt ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattiasn 0 Postad 15 Maj , 2006 Har läst ett antal trådar och hittat en del svar. Dock kvarstår vilket märke och typ man ska köpa på transformatorn ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 15 Maj , 2006 Det finns transformatorer som gör om 220V till 110V. Kopplar du in en sådan mellan landströmmen och din båt så borde resten fungera. Men en USA installerad 110V låter lite osäkert och läskigt i mina öron. Jag skulle ta böket att bygga om installationen till riktigt 220V. Hänvisar till mitt inlägg här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 15 Maj , 2006 Clasohlson har mellantransformatorer för 220V till 110V, dock max 300 VA vilket kan vara lite klent beroende på hur mycket elgrunkor du tänkte koppla in. Den här 14kg tunga klumpen från ELFA klarar 1100 VA vilket borde räcka. 14 kg är en kluns att få rum med, ClasOhlsons transformatorer lär väga en del också. Hur mycket jobb är det att bygga om till riktigt 220V? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattiasn 0 Postad 15 Maj , 2006 Jag har inte ens funderat hur mycket jobb det är att bygga om till 230V installation. Kyl,Spis,Varmvattenberedare,Micro går på 110v. Går det att få dem att köra 230V ? Jag kommer inte ligga speciellt många nätter i gästhamn, så behovet av landström är inte speciellt stort. Båten är fö helt ny, dock av årsmodell 2004. Hittade denna länk till trafos: Något som någon kan rekommendera: http://www.legoelektronik.se/se/produkter/ac_ac_230_110v/ac_ac_trafo_230_110v__1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 15 Maj , 2006 Urk, låter som sagt som utbyte av all utrustning plus nya kablar.... Dyrt. Legoelektronik låter bra, de har ju transformatorer upp till 3000 VA. Köp så stor du orkar installera och har råd med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattiasn 0 Postad 15 Maj , 2006 Klippt från deras pdf fil: >>> Tänk på att 10 Ampere på landström ger max 2300W effekt. Dimensionen på modell 2000 och 3000 är 310 x 230 x 160 mm. Vikten är 18 resp 25 kg 2000 W Best.nr: AC-0210 2790:-- 3000 W Best.nr: AC-0212 3840:-- <<< Någon anledning att satsa på den stora 3KWA ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 15 Maj , 2006 Jag köpte en 5000w som väger 27kg (kommer inte ihåg firmans namn), men den verkar fungera perfekt. Jag köpte ny kabel (ca2m) mellan landströms uttaget & landströms panelen & kopplade in klumpen på den nya kabeln. En vanlig skarvsladd & en jordfelsbrytare. funkar perfekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattiasn 0 Postad 15 Maj , 2006 Kan det vara denna ? http://www.lh-batar.se/omformare.html mvh mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Selor 0 Postad 15 Maj , 2006 Hej! Du behöver köpa en ny landströmcental med jordfelsbrytare och hellst en ny batteriladdaren byggd för 230V också. Det finns en bra kominerad modell på Odelco, som heter Integral Hi-Tec med 3-utgångar jordfelsbrytare och automatsäkringar. Ca 5000:- Sedan behöverdu en 230/110V transformator som tål minst 3000W helst mer. Dom är stora och dyra de också. Problemet i din båt är att det är jättevårt att hitta någon bra plats att montera den på. Jag har själv en 5000W transing i min 245:a av samma årsmodell så jag har varit igenom samma resa som du. Jag har en handgjord svensk 5KVA transing som ett bolag i sverige tllverkat åt mig, dyrt blev det också. Den enda platsen jag hittade var bredvid batterierna på golvet nere i motorutrymmet. Inte direkt perfekt en OK. Sedan så skall det förståss kopplas och installerad med korrekta kablar mm av auktoriserad elektriker för att vara godkänt. Jag installerade också en stor inverter (Mobitronic 3000W) som jag kan leda landströmmen igenom när jag ligger för landström men som själv känner av när man går över till 12V, så då kan jag fortfarande driva mina 230V laster till sjöss med 12V. Rätt nice att kunna köra micron ute til sjöss faktiskt. Tyvärr så har sådana här projekt en tendens att bli alldeles för kostsamma och kostade minst 20.000:- bara för detta lilla projekt. //Selor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 15 Maj , 2006 Om du köper 3000W trafon så är du säker på att den kommer att tåla allt som en 10A uttag kan leverera utan att överhettas. Men större än så verkar överkurs om du bara kommer att ansluta till max 10A. Annars får du räkna dina strömförbrukare och kolla att de hamnar under 2000 W totalt. (Och sedan kommer din tonårsdotter och kopplar in en 1000W hårtork i eluttaget i sin hytt och förstör beräkningen. :-) Besserwisservarning: Om man ska vara kinkig elingenjör så är rätt beteckning VA, VoltAmpere, för en transformator. Men om du inte kör lysrör och större elmotorer så är W (Watt) och VA (VoltAmpere) ungefär samma sak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 15 Maj , 2006 Helt rätt. Den är det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 16 Maj , 2006 Varför skulle ett amerikanskt 110V system vara osäkert och läskigt? USA är inget U-land precis. I ett land med världens tuffaste skadestånd slarvar man inte med elinstallationer. Nä, vi i Sverige är inte världsbäst på allt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pandorra 0 Postad 19 Januari , 2007 Hej ,, jag lovar att det blir billigare att bygga om. När 110 volten går sönder , ja då måste du ju sätta in 220 v gör det med en gång, det gjorde jag, och vet du det bästa????????????? problemfritt, fungerar överallt.. ha det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tronnberg 0 Postad 21 Januari , 2007 Jag har en 285 som jag monterade in transformatorn ifrån LH båtar i. Jag är mycket nöjd med resultatet. Som vanligt är det problem med amerikanskt elsystem och skillnader i polaritet, enkelt att avhjälpa genom att koppla in transformatorn genom stickkontakt så att man enkelt kan ändra läge med hjälp av den. Jag är mycket nöjd med resultatet för övrigt och ser ingen anledning till att bygga om elsystemet totalt. Per Trönnberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tittisturer 0 Postad 21 Januari , 2007 Finns det verkligen inte en switch ellr liknande för att välja spänning? Typ stereo/datorer etc....? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daim64 0 Postad 22 Januari , 2007 Varför då? Det är ju bara ett att köpa ett nytt 110 elverk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
inglad 0 Postad 24 Januari , 2007 Om du har 110 volts system i båten så är din CE-märkning falsk. Enligt den standard som används vid ce-märkning så ska AC installationen vara 220/230 V (ISO 13297:2000) Transformator är inte godkänt. mvh Inglad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 24 Januari , 2007 Det är vi ju visst det! :-) :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 24 Januari , 2007 Bara man friskriver sig i manualen så kan det vara hur farligt som helst! Tror amerikansk väggplugg är godkänd för 50V i europa. Ciggtändaruttaget i bilen är nästan mera beröringssäkert, definitivt den lilla modellen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Forss-eu 0 Postad 20 Augusti , 2008 Vettiga o helt oki omformare till väldigt bra pris kolla in www.forss.eu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grundlurad 0 Postad 20 Augusti , 2008 Trådlyft för att göra reklam åt sig själv. Dålig stil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsan 17 Postad 20 Januari , 2009 Köpte både båt o omformare av den skojaren. Allt var trasigt,ingen jag rekommenderar precis!!!!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Michel-Graf 0 Postad 21 Februari , 2009 Hej Lars! Vet inte om Ni löst Ert problem men jag har en trafo om Ni behöver. Kommer att ställa ut på båtmässan ( Allt för sjön 2009 ) monter C10:45 där jag bla. har med trafo 230 - 110 volt. MVH Michel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Killroy 0 Postad 22 Februari , 2009 jak köppte en sån där gul makapär... o den brummar!!! vet inte om det e just min som e kass eller om alla brummar.... känns jävligt dinkitoy. även om den funkar, så är dem inte särskillt förtroendegivande, inget jag vågar ha på obevakat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 22 Februari , 2009 Som vanligt. Man får vad man betalar för... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Michel_Graf 0 Postad 15 Juni , 2009 Hej! Antigen köper Ni Victron från 6000 - 10.000:- beroende på effekt Ni vill ha ut eller så kan Ni köpa s.k dinkitoy. Denna marin trafo kostar ca 2500:- ( 3000:- i butik ) som ett alternativ. Tyvärr brummar alla trafon mer ell. mindre det kommer man inte ifrån, har Ni installera den rätt??? Det går bra att ställa trafon i en balja med någon form av gummimatta under typ armaflex, motorrumsisolering m.fl. Skall man sätta faste trafon med spännband mot ett skott ell. dyl. som jag rekommenderar bör man även sätt på gummimatta mot ryggsidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 15 Juni , 2009 Har en Victron och kan säga att den brummar inget. Det enda som hörs av den är ett lågt fläkt ljud. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Michel_Graf 0 Postad 16 Juni , 2009 Ja det är riktigt! Jag kanske var lite otydlig… Jag menade att de som är gjutna i glasfiberlåda brumma mer eftersom det inte finns något som avleder. Lyfter man upp den och håller den i handtaget så låter det inget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser