hustran 0 Postad 15 Maj , 2006 Sitterhär o undrar,hur långa åror,är 9fot?Varför krångla till det?Skriv för fasen i meter.När man läser båtlängder,fot överallt.Hur lång är en fot?Varför?Själv har jag 37ca.Näe,sluta med sånt.Även om det är Efter gammalt.Hjälp alltså,9 fot hur långt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 15 Maj , 2006 Hej på dig, Hustran. En fot är lika med 305mm. Därför är nio fot 2745mm. Eftersom jag växt upp med båda system har jag ingen större problem med det, men det metriska system är onekligen mest logiskt. Förresten, min båt är en Albin 82. Alltså 8,2 meter lång. Inga fötter där inte! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hustran 0 Postad 15 Maj , 2006 Tack,SNÄLLA.Nu skall jag köpa åror......men,varför inte i centimeter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 15 Maj , 2006 Enligt byygnorm osv i Australien används inte cm. Alla ritningar etc är alltid gjort endast i mm. Vet inte varför, kanske för att unvika misstag? Jag kan har fel men jag tror att detsamma häller här i Sverige. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 15 Maj , 2006 Undvika! ska det står. Sorry, man vill gärna stava rätt när man försöka skriva på ett främmande språk..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gizmo 0 Postad 16 Maj , 2006 Förstår dig... Hur kommer det sig att man hamnar här o inte är kvar i Australien ???? Å så fot ...det är väl samma som med en tv . Där ar det tum ... Vad är det för fel på cm o mm ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeCanard 0 Postad 16 Maj , 2006 ....och varför inte ha kompasserna graderade i Gon eller radianer....? /LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst RobertLind Postad 16 Maj , 2006 tat lugnt grabbar, hustran har 37 meter i skostorlek, eller var det cirkameter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 16 Maj , 2006 jag tror faktiskt hon pratade om den gamla kvartingen jag.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 16 Maj , 2006 Kärlek förstås Gizmo! Vad annars??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 256 Postad 17 Maj , 2006 Japp. Millimeter eller meter är det som gäller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 17 Maj , 2006 Byggnorm heter det, och inget annat. Gäller ska det vara, inte häller. Gud, va skämmigt! Kanske dax för en refresher course i Svenska för Invandrare. Förhoppningsvis bli stavningen bättre automatiskt när (om) jag bli beviljad svensk medborgarskap. Eller vad tror ni? Sen kommer nästa problem, vilken flagga ska man ha på båten när man har dubbel medborgarskap??? Båda två kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeCanard 0 Postad 17 Maj , 2006 Kanske kan va nåt ... Fan oxå, nu får jag väl Rixheraldikern på mej... /LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hustran 0 Postad 17 Maj , 2006 Jaha,nu är det så att det fattas några rejäla skruvar,i mässing,eller brons.Nähä,finns inte de är i tum,herregud,så krångligt allt blir. Snälla nybbyggarnförstår att du kom hit för kärlekskull,den lär ju övervinna allt,lycka till.Tack,för tipset. Hur kommer det sig att min båt,trodde den var 7m,skrivs som 23fot? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 17 Maj , 2006 ..eller , upp , ner , höger och vänster ! ..och lite mera till vänster eller höger .. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeCanard 0 Postad 17 Maj , 2006 ....eller varför inte, dagen till ära.... /LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 17 Maj , 2006 Kära Hustrun, 23 fot är 7 meter, nästan exact! Vilka skruvstorlek behöver du? Jag har en hel del, sparat som Bra att Ha LC, jag köper ditt första flagg-förslag. Mitt favorit ordspråk, Alltid reta det någon borde kommer väl till pass denna sommar!!! Frugan får sätta igång och sy! Och så måste du hälsar ordentligt när vi träffas på sjön!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 Maj , 2006 Med tanke på kommande båtskatt. För den australiska som nationalitetsflagg och den svenska som gäst flagg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 17 Maj , 2006 Bästa förslag hittills, Toaen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Maj , 2006 Det kan ju också få en skojig effekt i vissa samanhang. Utrusta din båt med vindroder och en massa långseglarutrustning. När du ligger i gästhamnen i tex Kungsör och det kommer fram en båtentusiast och på bruten engelska frågar var du kommer ifrån kan du svara på den gnälligaste västmanlänska du kan frambringa; Jag har seglat ända från Köping. Om det nu är där du råkar bo. Annars har vi väl egentligen kommit från ämnet. Beträffande fötter. De flesta båtägare har väl med sig två fötter ombord. Det går ju bra att använda dessa och få ett ungefärligt mått om man skulle ha råkat glömma tumstocken hemma. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeCanard 0 Postad 18 Maj , 2006 Man skulle kunna ha kompassen graderad i ditåt!! /LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeCanard 0 Postad 18 Maj , 2006 Man skulle kunna ha kompassen graderad i ditåt!! /LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst RobertLind Postad 18 Maj , 2006 Varför inte framifrån elller bakifrån. Jag tycker vi ska gå över till manslem som storhet men då kommer väl diskussionen inom FI om det är verklig- eller båglängd. Hur lång är din båt? 40 ku.kar styvt, hmmm styv eller slak, ähh det kan bli omräkningsproblem, ska man mäta före eller efter. Sen skulle ju en bieffekt bli att de med de minsta grejerna har de största båtarna. Får fundera lite mer på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 18 Maj , 2006 Eller så kan vi väl måtta som svärmor gör när man frågar om ett recept. Hur mycket har Du i ? Lagom, så det räcker Så när någon frågar hur lång båten är så skall jag säga Lagom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Maj , 2006 Är det inte det vi fått i och med GPS;en. Man lägger in en waypoint, trycker på ”Go to” och GPS;en säger –”ditåt”. (motorvägen). Om man tycker det är krångligt att tex räkna ut en kurs med hänsyn tagen till deviation, missvisnig, ström och avdrift, med plus eller minus beroende på om man går från rätt till fel” eller ”fel till rätt” skall man nog tänka på hur dom hade det förr när kompasen var indelad i streck. Alla vi som färdas i fritidsbåtar kan väl namnen på kompassens streck som ett rinnade vatten. Nord Nord till ost Nord nordost Nordost till nord Nordost Nordost till ost Ost nordost Ost till nord Ost Ost till syd Ost sydost Sydost till ost Sydost Sydost till syd Syd sydost Syd till ost Syd Syd till väst Syd sydväst Sydväst till syd Sydväst Sydväst till väst Väst sydväst Väst till syd Väst Väst till nord Väst nordväst Norväst till väst Nordväst Nordväst till nord Nord nordväst Nord till väst Nord Mellan varje streck är det 11,25 grader. Man talade om ½ streck och ¼ streck och vete katten om dom inte hade 1/8 streck också som skulle läggas in emellan huvudstrecken med en kardinalriktning efter. Så nog är det en väldig förenkling när GPS;ens motorväg säger –”ditåt” Ha´ t sô pen´ t tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 19 Maj , 2006 Haha...med din lilla så skulle du aldig kunna sluta räkna...gör som jag: -hur får jag den att bli en fot lång? antingen viker jag den dubbel eller så ljuger jag som fan.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 19 Maj , 2006 Kom ihåg vad din förra fru sa....det går inte o komma med möblemang för en etta om man ska flytta in i en fyra.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst RobertLind Postad 19 Maj , 2006 jaja skratta du som redan har hela paketet. nu har jag sparat ihop till en en operation och anmält mig till en dagkurs för män Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 19 Maj , 2006 Äh...nöj dig du som är fotomodell o allt...det är inte alla som får vara med på bilderna så här såg han ut innan.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser