avbytaren 0 Postad 15 Maj , 2006 Jag behöver hjälp, hur ska jag koppla ihop min generator med motorn, kan någon guida mig genom denna djungel. Går det att starta och köra båten utan en generator i så fall hur ska jag göra då. Måste flytta båten till min båtplats, för att nu ligger den där man sjösätter båtarna, ca 10 minuters båtfärd ifrån min båtplats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 15 Maj , 2006 Du måste nog skriva lite mer för att åtminstonde jag skall förstå vad du har för motor/generator.Generellt så är det inga problem att köra en motor utan generator så länge motorn får drivmedel och eventuell gniska (bensinare)./mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
avbytaren 0 Postad 15 Maj , 2006 Förlåt det är en VP 2001 diesel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olof_M 1 Postad 16 Maj , 2006 En diesel kan du köra helt utan generator. Det finns inga tändstift, utan värmen för antändning nås genom kompressionen. Evt glödstift behövs bara vid kall väderlek. Men batteriet laddar förståss inte . Hos Volvo-återfäörsäljarna bör du kunna få ett kopplingsschema och installationsråd för generatorn. Lycka till med flytten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jdmotor 0 Postad 16 Maj , 2006 se bara till å ha ett laddat batteri i så är det inga problem (en del dieslar kräver ström till pumpen) en del är vacumstyrda ex vet ej hur penta motor är annars är det inga problem bara att åka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olof_M 1 Postad 16 Maj , 2006 Bra inlägg ovan! Jag hade helt glömt bort att en del motorer kräver ström till kylpumparna. Men hur som helst torde ett fulladdat batteri räcka gott och väl till de 10 minutrarna du har i gångtid. Kör på, men ladda batteriet ordentligt före! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jdmotor 0 Postad 16 Maj , 2006 kul gubbe du olof kylpumparna knappt värt att kommentera men för avbytarens skull då dieselpumpen kräver nog el. motorn är från 2001 inte 1971 men med ett halvladdat batteri kommer du bort utan problem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olof_M 1 Postad 24 Maj , 2006 Jaha... Där ser man Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser