Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Kjelle11

Lågt varvtal på TAMD 41

Rekommendera Poster

Hej

Jag sålde min Fjord i fjol till en arbetskamrat. Då gick båten som den skulle och varvtalet var ca: 3700. Nu när han sjösatt och ger full gas så varvar den inte mer än 2300. Känns inte roligt, någon som vet vad det kan bero på? Jag har haft båten fyra år och den har alltid gått som den skall, alltså med rätt varvtal, skött service mm. Motorn är en TAMD 41. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga andra symtom, rök, taskig tomgång, tomgången går ner när växeln ligger på drivning osv?/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Nitro

Nej, inga övriga konstigheter. /Kjell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En grej som jag var med om för ett tag sen gällde en liknande situation.

En maskin som gått som en klocka i en massa år ville plötsligt efter en vinter på land inte varva som den brukade. Efter en attans massa meknde så hittades fel på avgassidan. Det hade blivit tätt så att motståndet blev för stort.

Jag vet inte om detta hjälper dig, men kanske kan vara värt att kolla upp.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De här börjar bli överkurs. Men jag tror (utan att veta) att du har problemet i pumpen, genom att stoppen läcker. Nu vet jag inte ifall du har en elektrisk stopp eller om denna är mekanisk. Troligen är det en elektriskt och då kan fjädern ha gått av. /mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom motorn inte visar några felsymptom. Soppa kommer in och avgaserna ut så har vi bara pumpen och dess funktioner att söka på. I min hjärna svävar fortfarande att stoppen läcker. Det andra som kommer upp är att dieseln är gröt eller annat fel på denna. Tredjen kommer fel på pumpen/varvtalsregulatorn. /Jag kommer inte fram till något annat, sorry/Nitro 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

du kan ju alltid kolla dieselfiltret är det okej så försök lossa ingående bränsle slang efter tanken och ta en dunk diesel o stoppa ner slangen i ta gärna en 25l eftersom det går tillbaka rätt mycke i returen testa o kör går båten bättre så sitter skit i tankfilter.

tar inte lång stund o testa lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Drev eller propelleraxlar?

Om det är axel i båten kan du kolla att bärlager o hylsa ej går varmt då du kör, det hände mig en gång då jag hämtade en båt på varv efter div reparationer.

En annan båt jag körde i jobbet pajade reglawiren på, enkelt fel, men det tog en stund innan jag fattade att en så simpel grej som en låsskruv i reglaget kunde vara boven i dramat, man kollar ju ofta dom svåra felen först.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...