Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
jdmotor

landströmsfel felvänd kontakt jordfeslsbrytare går

Rekommendera Poster

HALLO

har en usa dc med nåt (polvänt system) när ja sätter i kontakten till landström på land så lyser en lampa om den är felvänd då vänder man bara den å så ska de funka det har de gjort oxo ända tills iår.

nu har dom bytt elcentral i hamnen så fort ja anväder nåt elspis battladdare så går jordfelsbrytaren på land. tittade i min elcentral ser att (jord och nolla) sitter byglade ORIGINAL. fick rådet att ta bort bygeln så ska allt funka. men det har funkat i alla andra hamnar innan jordfelsbrytarn borde löst ut där med tycker jag.

är de nån som känner till nåt om detta.

 

varför man har byglat jord o nolla i båten? är detta vanligt att det är så vad ska man göra?

 

tacksam för alla tips o svar

MVH JD

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej det är svart kabelbryggning högst upp mellan den gröna och den vita ingående ström.

tacksam för svar

 

MVH JD

post-17390-1394234647,3732_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OJ!!?

I och för sig så bygger den gröngula skyddsjorden på att den är ihopkopplad med nollan (blått) upp i den centrala elcentralen. Meningen är att om man får nåt fel så ska det gå så mycket ström i skyddsjorden så att säkringen går.

 

Att göra samma ihopkoppling i din båts elcentral verkar mindre bra. Förmodligen får en nya känsliga jordfelsbrytaren utlösning av din specialkoppling. Med rätta tycker jag nog.

(Låter som en amerikansk improviserad skyddsjordskoppling.)

 

Ärligt talat får jag kalla kårar längs ryggen av din 220V inkoppling i båten! Det amerikanska uttrycket accident waiting to happen dyker upp.

Köp omedelbart Biltemas båtcentral för 220V. Om du inte känner dig 100% säker på vad du gör, låt en riktig elektriker installera om 220V i din båt.

Som minimum, ta bort byglingen mellan nolla och skyddsjord.

 

När du ändå är i farten så försök kolla så att den gröngula 220V skyddsjorden INTE är kopplad till kölen eller motorblocket eller nåt annat i båten.

 

Jag tycker båt 220V skall:

 

1. ha en jordfelsbrytare inkopplad där 220 V kommer in i båten.

 

2. Efter jordfelsbrytaren drar man jordade uttag överallt, men ansluter INTE skyddsjorden till nåt annat i båten mer än eluttagen.

Korrigering: och till apparater som har anslutning för skyddsjord.

3. I båten använder man riktigt 220 V kabel med

- svart = fas

- blå = nolla

- gröngul = skyddsjord

(Notera att fas och nolla kan skiftas beroende på hur man vänder kabeln i landkopplingen. Därav att du hade problem med din bygling tidigare.)

 

Men om landcentralen redan har jordfelsbrytare? Då gör en extra ingen skada. Och det är inte alla hamnar som har jordfelsbrytare.

 

Jordfelsbrytaren är en känslig mätapparat som klipper spänningen om det går ytterst lite ström fel väg. Den jämför vad som går ut i den svarta fasledningen med vad som kommer tillbaka i den blå nollan.

0.03 Ampere skillnad räcker för att brytaren ska lösa ut, en trehundradel jämfört med en vanlig säkrings 10 Ampere. Orsaken är att en människa inte tål mer än 0.03 A genom kroppen och knappt det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok anders tackar för svaret.

 

verkar som min el är livsfarlig.

 

jag ska ta bort bygeln mellan nolla och jord.

 

sen från elcentralen går de iväg nolla jord fas till

kontakten i båten, batteriladdare, varmvattensberedare,(sätter på dom på elcentralen) du menar då att ja ska koppla bort jorden till batteriladdaren och varmvattenberedaren  och bara ha nolla fas kopplad i dom. och bara ha jorden kopplad till utagskontakten i båten

 

sen har jag från jordplinten en jord som går genom en zinksaverlåda vidare troligtvis bak i båten får kolla så att den inte är kopplad till motor,drev eller nåt då isåfall kopplar ja bort den mä om jag har förstått dej rätt

 

sen kopplar ja in en jordfelsbrytare och (dubbelpolig) säkring som ska bryta både på nolla och fas oavsätt hur ja har kontakten vänd på land.

 

är det så du menar?

 

är det skadligt att ha jorden kopplad till ex batteriladdaren och v-vattenberedaren?

 

är även en jord från zinksaver skadligt om den är kopplad i tex motor,drev,skrov?

 

(mycket tacksam för svar igen)

 

MVH JD

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inte grepp på hur det ska se ut, så låt ngn annan som VET hjälpa dig. 220V är livsfarligt för alla som kommer i närheten... Inte lämpligt att prova sig fram!

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Mja, inte riktigt rätt.....

Som Fredrik J säger, kanske dags att be ett proffs titta på din båt? Det kan kosta en slant, men felaktig 220V är faktiskt livsfarlig. Inte bara att man kan dö av att få ström genom kroppen. Det kan också börja brinna om man har för klena kablar eller inte riktigt åtdragna skruvar och till exempel kopplar in en varmvattenberedare som drar mycket ström. (Jag skräms lite men det är meningen. :-)

 

Nåja, mina kommentarer:

 

verkar som min el är livsfarlig.

Ja

 

jag ska ta bort bygeln mellan nolla och jord.

Ja

 

sen från elcentralen går de iväg nolla jord fas till

kontakten i båten, batteriladdare, varmvattensberedare,(sätter på dom på elcentralen) du menar då att ja ska koppla bort jorden till batteriladdaren och varmvattenberedaren och bara ha nolla fas kopplad i dom. och bara ha jorden kopplad till utagskontakten i båten

Nej! Alla 220V grejor i båten ska ha ordentlig 220V med tre ledare, fas (svart), nolla (blå) och skyddsjord(gulgrön) kopplade som vanligt. Med kabel som tål strömmen. 1.5 kvadratmillimeter för 10A.

 

(Det finns dubbelisolerade apparater med stickpropp av smal Eurotyp som passar i både jordade och ojordade uttag, dom ska inte ha skyddsjord. Oftast för att dom har ytterlåda gjord i plast som inte leder ström.)

 

sen har jag från jordplinten en jord som går genom en zinksaverlåda vidare troligtvis bak i båten får kolla så att den inte är kopplad till motor,drev eller nåt då isåfall kopplar ja bort den mä om jag har förstått dej rätt

Hm, är osäker på hur det är kopplat. Alla 220V kablar inklusive skyddsjord ska bara är anslutas till 220V uttagen och 220V grunkor typ varmvattenberedare. Men jag vet inte hur zinksaver-lådan är gjord. Fråga ett proffs.

 

sen kopplar ja in en jordfelsbrytare och (dubbelpolig) säkring som ska bryta både på nolla och fas oavsätt hur ja har kontakten vänd på land.

Ja, enklast genom att köpa Biltemas färdiga burk så får du allt i ett paket.

 

är det skadligt att ha jorden kopplad till ex batteriladdaren och v-vattenberedaren?

Nej.

Har apparaten tre poler inklusive skyddsjord (ofta märkt med en pil) så ska skyddsjorden anslutas.

 

är även en jord från zinksaver skadligt om den är kopplad i tex motor,drev,skrov?

Är som sagt osäker här. Fråga ett proffs. (Jag TROR att Zinksaver är en elektrisk mojäng som förhindrar elektrisk korrosion i en båt, men vet inte hur den kopplas. Rör den inte utan att veta vad du gör.)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OKEJ ANDERS tackar så hjärtligt mycket för hjälpen

 

nu vet även jag lite okunnig hur det ska vara kopplat det var inte så svårt nu med en otroligt bra förklaring o svar på alla frågar.

 

nu kan ja kolla över alla kopplingar så jag vet om det är rätt draget

så kan elgubben koppla det som behövs och om nåt är fel det sparar ja många goa timpengar på i felsökning. TACKAR mvh jd

 

 

 

 

OCH DU FREDRIK

 

jag kan inte så mycke om 220v men vet att det kan vara farligt DET VAR JU DÄRFÖR JA BAD OM HJÄLP AV NÅGON SOM VET!!!

för jag anser att det är farligare att inte veta vad man gör än göra det man vet.

 

så om du är insatt i detta så försök du med att dela med dej av dina kunskaper istället.SÅ SLIPPER FOLK PROVA SIG FRAM


jag skrev ju att min landström funkar i andra hamnar. om inte anders skulle förklarat så skulle jag ju inte veta att det var fel på båten och förmodligen skitigt i om det funka i min hemmahamn och åkt en sommar till.

skulle bara du svarat på mitt inlägg så som du skrev

då hade det varit livsfarligt för alla som kommer i närheten av mej

 

nu kan ÄVEN DU vara lugn och känna dej trygg om du hamnar jämte mej i sommar och det kan du tacka föregående inlägg för.

 

det är inte FARLIGT att dela med sig om kunskaper om(FARLIGA)saker DET MAN KAN____det FARLIGA är att INTE dela med sig om kunskaper om farliga saker om det man kan

 

HA NU EN RIKTIGT GO O SKÖN BÅTSOMMAR PÅ DEJ FREDRIK

ps glöm inte be polisen om o FÅ blåsa innan du lämmnar hamn dom VET om du får köra eller ej så slipper du utsätta oss andra för livsfara :-) ds

MVH//JD

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kort kommentar till för tydlighets skull:

Biltemas landströmcentral ska alltså sitta först i kedjan. Dit drar man kabeln som kopplas från hamnens elcentral. Sedan fortsätter man därifrån. Så att jordfelsbrytaren skyddar hela båtinstallationen.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej JD

Det är så enkelt att jag tycker det är fel att råda ngn i dessa frågor, om man inte vet kunskaperna/förutsättningarna för denne att lösa problemet.

Enligt lag får personal i butik inte ens hjälpa dig med hur du kopplar en stickpropp, du ska ju ha nödig kännedom för att få göra det. Behöver du fråga har du knappast det. DET vill jag att de som läser ska tänka på.

Inte meningen att iritera dig på ngt sätt. Hoppas du får ordning på din el.

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har en liten obehagskänsla efter allt mitt rådgivande. Jag vill inte lura någon att ge sig på något som man inte kan.

 

För mitt dåliga samvete; kan jdmotor lova att ta ner en riktig elektriker i båten för att kolla att allt ser bra ut, även om du tänker göra det själv.

 

Och att ta bort bygligen nolla-skyddsjord och installera en jordfelsbrytare kan bara göra läget bättre.

Eventuellt en sån här som man sätter direkt på sladden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Precis som Fredrik säger, PROVA INTE SJÄLV!!!!

 

Grundregeln är Att mäta är att veta....

 

Finns oerhört många olika förutsättningar för hur saker kan vara utformade så detta bör absolut en fackman ta en titt på.

Har du ingen polare som är elektriker som kan mäta upp din anläggning?

 

Det är gjort på typ en 1/2-timme men kan spara liv.

 

// Peter


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack anders

har sett dom jordfelsbrytarna oxo men jag är osäker på om jag har någon slags (enpolssäkring) i båten eftersom jag haft ett sånt system som jag har

om jag fattat rätt så (enpolssäkring) felvänd kontakt och fel i apparat så bryter säkringen på tillbaka vägen och ja har forfarande sröm i apparatan och nån slags (två/dubbelpolig säkring)bryter både nolla fas hur jag än har kontakten och skickar fasen från land.

 

vet ej om de är så skit samma ja tar det säkra före det osökra och köper en riktig jordfelsbrytare med säkringar typ biltema så vet ja att det är säkrat rätt oxo.

 

jag ska skriva en lapp på bryggan att det är du som rått mej till detta så dom har nån att skylla på när jag har blivit grillad:-)

 

nädå ärligt talat så har jag stor respekt för vatten och 220v vill inte pilla i det i onödan och kommer be en elgubbe koppla in det de fixar han någ på en halvtimme de är det värt.vill bara ha det klart för mej hur det ska va har hört för mycket röriga saker om båtel.

 

SÅ DU KAN KÄNNA DEJ LUGN DU HAR INTE FÅTT MEJ TILL ATT TRO ATT DET ÄR OFARLIGT.OCH TROR INGA ANDRA HAR DET HELLER. 

 

HA EN SKÖN SOMMAR OCH TACKAR IGEN

 

mvh jd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu fått reda på vad en Zink saver är: Det är en låda med två motkopplade dioder, dvs den leder ström åt båda hållen men spänningsskillanden måste vara mer än ca 0,7 V innan det börjar gå ström. Kallas också Galvanisk isolator.

 

Iden är att man ska slippa farliga jordströmmar som äter upp drev och annan metall på egen och andras båtar. Den borde ju fungera sålänge man inte har större spänningsskillnad mellan sin 220 V skyddsjord och vattnet än 0,7 V. (Verkar inte helt idiotsäkert, jag har sett större spänningar än så mellan olika jordar.)

 

Dessutom måste lådan vara gjord med rätt stadiga dioder som tål 10-15 A om skyddsjorden ska fungera som skyddsjord, dvs kunna leda bort ström och utlösa säkringen. Låter dyrt, en tusenlapp låter inte orimligt för en sådan låda.

 

Men summering; har man en zink saver så borde man kunna koppla även 220V skyddsjord till lådan och sedan vidare till motorblock etc.

Fast det känns fortfarande lite onödigt. Om alla elektriska apparater i båten som kan bli strömförande är skyddsjordade, varför koppla landströmmens skyddsjord till resten av båtens metalldelar?

 

I båtens vanliga 12V batterisystem är däremot minuspolen alltid jordad dvs kopplad i motorblock etc. Ju mer och stadigare jordkablar dess bättre! (Till skillnad från den gröngula skyddsjorden till 220V spänningen.)

 

Kommentarer från andra kunniga(re)?

 

PS. Jag hörde rykte om att något TV-program tog upp en stackars båtägare som fått sitt drev förstört p g a dumt installerad jordning i GRANNENS båten intill! Har någon en referens till det? Ämnet är intressant.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...