Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
Gameburg

Strul med uppdatering av garmin 3005!!!

Rekommendera Poster

Någon som uppdaterat sin garmin 3005? Själv uppdaterade jag min i söndags ngt jag ångrar nu. Har jag varit inne i kartinställningar och sedan ska gå tillbaka till kartan hamnar jag automatiskt på en position extrem långt norrut (N 85°00.000). Det är iofs ganska enkelt att komma till båtens position (trycka på Quit). Värre är att samma fenomen sker när jag vill använda mätfunktionen men då måste jag zooma ut och sedan vandra ner till rätt ställe för trycker jag på Quit går jag ju ur mätfunktionen. MKT IRRITERANDE5.gif\

Samma sak händer det med en polares uppdaterade burk. Verifierar de inte mjukvaran innan de släpper den?

Fick även mitt nya G2-kort i helgen: också strul! Vid norra örsö (i kanalen) finns ett skär/sten/ö och den syns när man ligger på skalan 0,5 sjömil eller större, zoomar man in försvinner den helt. OK, den är inte svår att missa men finns det fler direkta fel med stenar som inte syns på gps:en och som jag inte känner till sedan tidigare?

Har inte ännu lyckats hitta några flygbilder på hamnar som de marknadsfört hårt!

Hur är det med uppgraderingar av kort, står garmin för direkta fel i deras kartor och byter ut korten?

3005:an är ganska ny på marknaden så jag hoppas att det reder upp sig snart, annars överväger jag att reklamera och hitta ngt annat som funkar bättre (annat fabrikat), vilket vore synd för i övrigt fyller denna alla mina krav.

Finns det fler därute som upplevt liknande problem med garmin/bluechart G2?

/Patrik

Kan tillägga att jag varit i kontakt med Garmin support och de ska luska vidare!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Supporten ringde idag (snabbt svarat). Tyvärr inga roliga nyheter smiley-cry.gif\ : vi får vänta på ny mjukvara, felet är anmält till mjukvaruavdelningen. När ny mjukvara kommer vet de inte, men ju fler som anmäler ju högre prio får ärendet.

Att uppgradera till tidigare version hjälper föga då g2-korten inte funkar 6.gif\

Anmäler gör man på telefon: 0774 45 20 20 (se till att ha serienr i beredskap)

Angående G2-korten kunde han inte ge ngt svar men han rekommenderade att registrera en felrapport på www.garmin.com, så får man hoppas att det kommer med i nästa uppgradering. Som han sa så upptäcks oftast inte kartfel förrän ngn anmäler det (hoppas man inte stött på det den hårda vägen 15.gif\

Man får ge sig till tåls ett tag och hoppas att det löser sig snart!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan ni med G2-kort kolla runt lite på korten och se om några stenar försvinner när ni zoomar in ordentligt. När de försvinner (allt mellan 500 ft och 0,5 mi) beror på vilken detaljupplösning ni har inställt på gps:en.

Vore intressant om fler än jag har samma problem.

Har hittat flera stenar runt norra örsö som försvinner när jag zoomar in.

Jag har G2-kort 2EU469S (Stockholm och Mälaren)

GPS: 3005C med mjukvaruversion 3.20

Om ni hittar fel, så rapportera (skriv på engelska) det oxå gärna på länken nedan:

http://www.garmin.com/cartography/mapSourc.../errorForm.html

/Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag funderar också på att köpa en Garmin GPSMAP 3005C med Bluechart G2 så jag är naturligtvis väldigt nyfiken på att veta hur det gått för dig ?  Har du fått den att funka bra ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kanske kan vara en inställning. Vissa stenar har ju ett djup inlagt och dom kanske inte visas om gps inte tror att dom är någon fara.

Om du trycker enter så kan du se viket kort som visas, då kan du ju se om det är så att det är beroende på vilket kort som visas som stenen syns. Den kanske inte är med på alla olika kort...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Buggen med mätfunktionen är ok nu, dock fanns det fortfarande kvar efter senaste uppdatering. Men efter en s k factory reset fungerar den klockrent. Factory reset kan man normalt inte göra som kund (man fick hålla in flera knappar samtidigt), alla inställningar waypoints osv försvinner.21.gif\

Är generellt mkt nöjd med gps:en, men supporten från garmin är ganska obefintlig (via garmin.com) de har inte ens behagat svara på mina två felrapporter jag skrivit.

Har även hittat fler buggarsmiley-yell.gif\: bla att de extra s k användarsidorna alltid ställer sig i mkt stor skala så att varje gång får man zooma in.

Problemet med stenarna/grynnorna finns kvar men det är inte relaterat till själva gps:en/korten utan om man granskar pappers-sjökorten (som G2 bygger på) finns faktiskt samma fel där15.gif\ Och huruvida de syns eller inte beror på vilken skala och vilket sjökort gps:en för stunden arbetar med.

En annan grej med G2 är att de utlovade bilderna över diverse hamnar osv inte finns med ännu. Men det ryktas om en gratis uppdatering av korten när dessa kommer (fan vore annars då de marknadsfört dessa så hårt).

mvh

Patrik 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, bra att veta.

Men det är ju lite lågt av Garmin att marknadsföra det där med bilderna över hamnarna. Dom borde ju åtminstone skriva på hemsidan att det kommer senare...å att de inte fins nu. lågt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med, man blev ju lite besviken. Men får man nya uppdaterade kort så är det i alla fall lite plåster på såren.

/Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...