linfa 0 Postad 15 Maj , 2006 När jag skulle byta impeller på min Chevrolet v8 och skulle ta bort locket till pumphuset gick en skruv av. Har någon något tips på hur man får bort den avbrutna skruven? Kommer locket att hålla tät utan denna skruv (locket hålls på palts av sex skruvar)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 15 Maj , 2006 Effektivaste är att värma bulten och låta den svalna, enklast gör man detta genom att svetsa på en mutter så får man ngt att ta i också. Kanske besvärligt i båten... Sticker det ut ngt av skruven? Försök värma med gaslampa el dyl på huset och dra med liten rörtång eller polygrip, lirka fram och åter! Alternativt ta bort pumpen och lämna till ngn på verkstad med en hundring eller så, så kan du hämta den senare utan skruv /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
linfa 0 Postad 15 Maj , 2006 Nej, tyvärr sticker det inte ut något av skruven. Blir nog svårt att svetsa dit något på plats. Jag antar att jag får ta bort pumphuset och lämna in det. Jobbigt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dominator 0 Postad 15 Maj , 2006 Borra me en borr icentrum av bulten....hälst helt igenom. spruta in rikligt me bra röstlösare. knacka sen in en passande torx mejsel i hålet lite försiktigt. ev värma lite å vrid ur bulten. 2 Borra me en borr som e en halv milimeter mindre exakt i mitten helt igenom. Peta sen ut gängorna me en skruvmejsel..dock svårt. 3 borra ut den helt å köp helicoil gängor å gänga om hålet. Lycka till me va du nu bestämmer dig för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jdmotor 0 Postad 15 Maj , 2006 du kan oxå testa o borra ett hål sen tar en (gristapp) vänstergängad konisk grej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
linfa 0 Postad 15 Maj , 2006 Lättast verkar alternativ 1. Borrar jag då ett hål som är lite mindre än Torx nyckeln och sedan knackar in mejseln för att få den att dra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dominator 0 Postad 15 Maj , 2006 Japp 1 eller en halv milimeter mindre hål ska funka. Bäst e om du köper vänster gående borr. Bultar brukar kunna släppa redan när borren hugger precis innan den e igenom. Avänd inte grispitt då den en konisk å när du knackar in den så konar den även upp bulten innuti å då sitter den ännu värre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
linfa 0 Postad 15 Maj , 2006 Ok, tack för tipset. Jag ska testa i helgen, var får man tag på en vänster gående borr? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dominator 0 Postad 16 Maj , 2006 Borde finnas på järnaffären el om du har nån verktygs firma på orten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
linfa 0 Postad 16 Maj , 2006 Clas Ohlson? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
linfa 0 Postad 22 Maj , 2006 Yes, fick bort skruven i helgen. När jag borrade ett hål i skruven åkte den längre in (fick inte tag i någon vänster gående borr annars hade skruven åkt ut vid borrningen precis som Dominator sa) och eftersom skruven nu var lös testade jag med gristappen och det funkade perfekt! Tack för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser