Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
linfa

Impeller

Rekommendera Poster

När jag skulle byta impeller på min Chevrolet v8 och skulle ta bort locket till pumphuset gick en skruv av. Har någon något tips på hur man får bort den avbrutna skruven? Kommer locket att hålla tät utan denna skruv (locket hålls på palts av sex skruvar)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Effektivaste är att värma bulten och låta den svalna, enklast gör man detta genom att svetsa på en mutter så får man ngt att ta i också. Kanske besvärligt i båten... Sticker det ut ngt av skruven? Försök värma med gaslampa el dyl på huset och dra med liten rörtång eller polygrip, lirka fram och åter!

Alternativt ta bort pumpen och lämna till ngn på verkstad med en hundring eller så, så kan du hämta den senare utan skruv ;)

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, tyvärr sticker det inte ut något av skruven. Blir nog svårt att svetsa dit något på plats. Jag antar att jag får ta bort pumphuset och lämna in det. Jobbigt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borra me en borr icentrum av bulten....hälst helt igenom.

spruta in rikligt me bra röstlösare.

knacka sen in en passande torx mejsel i hålet lite försiktigt.

ev värma lite å vrid ur bulten.

2 Borra me en borr som e en halv milimeter mindre exakt i mitten

helt igenom. Peta sen ut gängorna me en skruvmejsel..dock svårt.

3 borra ut den helt å köp helicoil gängor å gänga om hålet.

Lycka till me va du nu bestämmer dig för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

du kan oxå testa o borra ett hål sen tar en (gristapp) vänstergängad konisk grej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lättast verkar alternativ 1. Borrar jag då ett hål som är lite mindre än Torx nyckeln och sedan knackar in mejseln för att få den att dra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp 1 eller en halv milimeter mindre hål ska funka. Bäst e om du köper vänster gående borr. Bultar brukar kunna släppa redan när borren hugger

precis innan den e igenom.

Avänd inte grispitt då den en konisk å när du knackar in den så konar den även upp bulten innuti å då sitter den ännu värre. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack för tipset. Jag ska testa i helgen, var får man tag på en vänster gående borr?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borde finnas på järnaffären el om du har nån verktygs firma på orten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yes, fick bort skruven i helgen. När jag borrade ett hål i skruven åkte den längre in (fick inte tag i någon vänster gående borr annars hade skruven åkt ut vid borrningen precis som Dominator sa) och eftersom skruven nu var lös testade jag med gristappen och det funkade perfekt! Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...