jaro7899 0 Postad 15 Maj , 2006 Hej på er Jag har en Ford .302 (OMC 5.0) som inte vill starta hur än jag försöker. Motorn går runt, så det är troligen inte ett mekaniskt fel. Följande är bytt eller renoverat: Förgasare renoverad (flödar fint, motorn får bensin) Nytt elektroniskt tändsystem (ignitor) 1.5 ohm utan förkopplings-motstånd Nya tändkablar Nya tändstift Ny Shift Assist Module Tändföljden är rätt, har provat med startgas och ”slattar” med bensin rätt ner i förgasaren. Tidigare så satt det en tändspole som skulle användas ihop med motstånd, har dock aldrig hittat ett förkopplings-motstånd, så den var troligen inte av rätt modell. Finns det motstånd så brukar ju dom sitta i närheten av tändspole och fördelare. Hur som helst så är gnistan betydligt mycket bättre nu än tidigare. Trots detta så vill motorn inte starta. Den gör dock vissa antydningar till att vilja tända. Någon som har något bra tips var jag ska börja felsöka? Det finns ju två stycken microbrytare som kanske kan spöka, men dessa är väl bara till för att släcka ett antal cylindrar vid växling? Tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
doro 0 Postad 15 Maj , 2006 Prova att koppla bort microbrytarna, funkar det ändå inte har du iallafall eliminerat den felkällan.Har du fräscht batteri? Ibland kan motorn gå runt men det saknas den där riktiga knuffen för att få igång den. Är stiften torra eller blöta efter startförsök?Spraya startgas i luftintaget brukar vara bra medicin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 15 Maj , 2006 Hur e de med timingen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jaro7899 0 Postad 15 Maj , 2006 Vadå timingen? förklara lite mer, menar du att motorn ska tända när ettans kolv står i topp? Har inte provat med att vrida på fördelaren, eftersom det ser ut att stå rätt när man tittar på remskivan och och när ettans cylinder står i topp. kan startreläet spöka, om motorn går runt och det kommer gnista så borde väll inte reläet kunna ställa till problem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 15 Maj , 2006 Stick o hämta en stroboskåplampa hos nån bilmeck i närheten, kolla så att tändningen står rätt.(hur många grader vet jag inte) Du har altså meckat om hela tändsystemet utan att ställa rätt tändningen efteråt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jaro7899 0 Postad 15 Maj , 2006 Ja... slängde ut brytare och monterade in ignitors system. Tyckte att den borde starta när det verkar vara rätt inställt. Jag får väl fixa en stroboskåplampa så att det blir helt rätt. Ska prova det. Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 16 Maj , 2006 Att inte kolla tändningen när man bytt tändsystem, är som att sätta på nya däck utan att fylla på luft ;-) Hoppas de löser sig.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jaro7899 0 Postad 16 Maj , 2006 Jag har ställt in tändningen som den ska vara men den gör bara vissa antydningar till att småtända. Till råga på allt så rasade selonoiden eller startmotorn när jag provade. Ska skruva loss den ikväll och se vad som hänt. Ska även kolla att ventilerna öppnar som dom ska. Råkade få in extremt mycket bensin i motorn förra året efter det att jag satt en strypning fel i förgasaren, som tur var så startade aldrig motorn fylld med bensin. Frågan är om lyftarna kan ha tagit skada så att ventilerna inte öppnar där dom ska, för då lär ju motorn inte starta. Någon som vet om det är hydraliska eller mekaniska på min motor? Har förstått att det finns bägge varianter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser