joli35 0 Postad 15 Maj , 2006 Är nybliven ägare av en ryds 620 dc. Tycker att båten kränger lite väl mycket åt babord sida när man drar på lite(15-20 knop), trots att där är jämvikt. Vet någon vad det kan bero på eller är detta normalt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speedboat1 0 Postad 15 Maj , 2006 hej en kompis hade samma problem och det berodde på att motorn satt lite snett ytterst lite syndes knappt men när vi hade centrerat den blev båten som ny mvh speedboat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joli35 0 Postad 15 Maj , 2006 Tack för hjälpen. Misstänker något sådant oxå. Där sitter ett litet roder på motorn ovanför propellern som är ställbart. kan det inverka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
borand 0 Postad 24 Maj , 2006 Båten kan även kränga om det blåser ganska hård sidvind. Båten lutar sig mot vinden, dvs om du har vinden in från strybord sida så lutar båten också åt styrbord. Varför det blir så har jag inte en bra förklaring till, kanske ngn annan kan förklara. Detta hr jag upplevt på ganska många båtar. Det naturliga hade ju varit att båten krängde åt babord om vinden kommer in från styrbord. Min tanke är att vinden får ett större tryck längre ner på sidan av båten än uppe i fönsterhöjd och därmed vill vrida båten runt tyngdpunkten mot vindriktningen. Men det förutsätter att tyngdpunkten är ovanför vattenlinjen. Det kan ju vara troligt när man kommer upp i planing. /Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjens 0 Postad 24 Maj , 2006 Hej! det lilla rodret ovanför propellern är bara till för att kompensera att båten drar till höger eller vänster. mvh Jens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 24 Maj , 2006 Hej.... Jag har en annan tanke som är som följer, vinden vill få båten att åka åt de håll de blåser och man måste kompencera detta genom att styra lite grann åt motsatt håll och detta i sin tur gör att båten lutar precis som när du svänger i vanliga fall med en planande båt. går man i kraftig sidvind lutar man gärna lite mot vinden oxå för o inte dråsa i backen. Fridens liljor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 25 Maj , 2006 Hej, Det kan säkert finnas flera orsaker som var för sig el i kombination kan ge resultatet att båten lutar åt babord/vänster vid planingsfart även fast båten är i jämvikt sidledes. Ett fall, som vi får hoppas din båt inte lider av, är att skrovet blivit lite skevt vid tillverkningen. Det var en artikel i Vi Båtägare nr 4 2006 (sid 32-33) där det visade sig att skrovet på en Uttern båt inte var symetriskt, som orsakade att den lutade åt babord/vänster (ganska kraftigt) vid farter runt 20 knop el mer. Det var en ny (då 2004) Uttern D55. Köparen fick efter mycket om och men en ny båt, men knappast genom bra bemötande från återförsäljaren, först när DNV (Det Norske Veritas) genom Utterns försorg inspekterat båten och konstaterat skevheten i skrovet så fick köparen en ny båt från Uttern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser