Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
winga78

Mantågsstöttor- idiotisk konstruktion?

Rekommendera Poster

Är det någon som kan förklara varför de flesta mantågsstöttorna har en triangelformad anliggningsyta mot däck?

Om stöttan belastas inåt båten blir det ett stort tryck på en relativt liten yta (spetsen i triangeln). Jag har upptäckt skador i gelcoat och brott i underliggande laminat (och läckage vid regn) under 4 av mina mantågsstöttor!

Har varit i kontakt med två båtvarv, de skador jag hade tillhör några av de vanligaste och håller sysselsättningen uppe på varven.

Har nu efter lagning av skadorna satt en rostfri rektangulär plåt under den spetsiga delen av stöttan för att sprida belastningen och minska skaderisken.

En annan sak jag förundrades över, under däck var stöttorna fästa med små brickor under muttern (det är ju inte stöttans fel förståss). Varför inte rejäla brickor, nån som vet?

Vore kul att höra vad ni tycker?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har rejäla plåtar på undersidan på några, dom förut men inte alla. Lite konstigt är det allt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett dilemma det där,när du kommer lite nära en annan båt i nå´ n hamn.Så tar den ägaren tag i dina stöttor för att trycka ifrån.Det är bäst att man hinner emellan och kan upplysa om riskerna.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...