Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
cook

teak

Rekommendera Poster

kan jag lacka eller fernissa teak som har varit oljat, men som nu är tillsynes helt borta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har benaroljat all teak i sittbrunnen på vår båt och den var rikligt oljad varje år .

Benaroljan blir ju blank och stannar kvar som ett lacklager.

Det gick i alla fall bra för oss och nu har vi en yta som står emot solen och fukten och dessutom är lätt att hålla ren.

Man får bäst resultat om man slipar av träet med ett fint papper först och ser till att få bort allt slipdamm.

Men var försiktig om det är faner då man lätt slipar igenom.

post-7101-1394234647,0673_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har idag ägnat flera timmar åt att slipa ned min teakpinnratt..... den såg ut att vara lackad, men undrar nu om inte det kan vara benarolja istället? Vilken är skillnaden mot vanlig lack? Ser litet mörkare ut i tonen o verkar sitta mycket hårdare......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har försökt få tag i benarolja i Mariestad, vilket visat sig omöjligt. Vi har tre båttillbehörsaffärer, men ingen visste ens vad det var. Inte heller den lokale färghandlaren kände till denna olja. Där trodde man att det var ädelolja som menades.

Så var får man tag i oljan? Tror att den förr gick under namnet sillolja?

I år blev det vanlig inoljning med teakolja, men nästa säsong tänkte jag använda benar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har passat på att köpa benaroljan i Fyruddens tillbehörsbutik på ostkusten (utanför Valdemarsvik) Men jag tror jag såg att Hjertmans har den men är ej säker .Ring och kolla med båttillbehörsfirmorna .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...