Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Mannerheim

dra åt toppen hur hårt på b30?

Rekommendera Poster


jo, hur hårt ska/får man dra topplockspackningen på en b30 som sitter i en båt.

är det nån som har ett enkelt knep att täta spjällaxlar på solex förgasare som ger tjuvluft?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

9 kilo...men glöm inte att kryssdra dem....och efterdragning efter ca 10timmars drift...

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Lite beroende på vad du har för bultar. Står det 9.9 på dom så max 9. Men står det 10.9 på dom kan du öka trycket med 1 kp.

Det är bara att byta bussning och brotscha upp den nya./mvh/Nitro
Ps. har du planat toppen så bör du också kapa bultarna lika mycke så dessa inte bottnar. (Du har givetvis rensat gängorna) 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för svaren. bytte toppen förra året pga tokglapp ventil.

i år fick jag vatten i oljan. så jag får byta topp packningen igen. men göra förarbetet så noga som möjligt denna gång :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 

 

En topp skall dras med rätt moment enligt verkstadshandboken vilket brukar betyda minst 2ggr med ökande moment samt en efterdragning för bilar som inte använder sig av sträckbultar (typ B30). Ordningen man drar bultarna är också viktigt och är faktiskt ibland olika för olika bilmodeller.

 

Topplocksbultarna skall vara lätt smörjda (anoljade), blås ur hålen i blocket med tryckluft med en trasa runt så det inte står vatten eller olja som håller emot och ger fel moment.

Att toppen är planad någon millimenter brukar inte göra något för längden på topplocksbultarna enligt min erfarenhet, men väl på stötstängerna, kommer inte ihåg om man kan schimsa upp vippbryggan på en B30 eller om man måste beställa stötstänger med olika längd.

 

Lägg toppen på en plan yta och kontrollera att den är rak annars går packningen ofelbart.

Gör lite hemläxa och undvik att byta topplockspackning varje år.

 

Moment och åtdragning är till en TGB-11 med B30A motor men borde vara densamma.

Vad gäller spjällaxlar så är det förmodligen enklare att hitta ett par nyare förgasare, annars måste man svarva av spjällaxlarna för att få bort ev slitet område för att sen tillverka bussningar som passar på axeln och sedan brotcha in bussningarna i de gamla hålen.

post-15184-1394234647,4002_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ang bulthållfasthet och åtdragningsmoment. 
Betekningen 8.8, 12.9 etc. :

Första siffran anger brottgränsen ex. 8 = 800 N/mm², 12 = 1200 N/mm²

Andra siffran anger sträckgränsen i % av brottgränsen ex. 80% av 800 N/mm² = 640 N/mm², 90% av 1200 N/mm² = 1080 N/mm².

 

Med detta kan man säga att sträckgränsen för en 8.8 skruv är ca: 60% gentemot en 12.9 skruv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tackar för svaren. nu kan jag inte misslyckas att dra åt toppen.

tog isär spjällaxeln och på den var det spår i på båda sidorna som att det skulle sitta en o-ring där??

det fanns inte heller nån mässingsbussning. axeln sitter direkt på förgasarkroppen på järnet alltså...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nån som varit med om att vattenpumpen på b30 läckt in vatten i oljan? om inte topplockspackningen är boven i dramat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


förresten vattenpumpen går ju på rem inte nån axel in i motorn... glöm förra frågan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara en spricka i toppen eller i mycket sällsynta fall en spricka i blocket.
 Om du misstänker en spricka i toppen så går det faktiskt att provtrycka. Det går att göra själv, men är riktigt besvärligt (plan skiva, gummipackning, plugga vattentillförsel och sen fylla med alkohol och lägga tryck på)
 
Om jag inte missminner mig så blev B30 topparna skeva, det är då mycket möjligt att som spricker också, kolla forum club 164 tex. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...