Musik 0 Postad 14 Maj , 2006 Jag har upptäckt att mitt ekolod har en voltmeter. Den står på 12,4 volt när jag bara har ekolodet på. När jag sätter på lanternor och trycker ner ciggtändaren jag har på min kontrollpanel sjunker siffran ner till under 11 volt. Hur tolkar jag detta. Är det normala värden eller behöver batteriet laddas? MVH Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 14 Maj , 2006 Sök lite bland trådarna här på MG men jag tror att detta är för lite. Mitt ekolod visar 14 volt när det laddas från motorn. //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 14 Maj , 2006 Hej Göran! Du vet det kanse inte men du har DC 21, Vinga Cabin. Men det var inte det som du frågade om. Vad har du för en generator. Har du en generator vilken det sitter en diodbrygga på. Detta samt att orginalkablaget till dessa är väl inget att direkt hoppa högt över. Gör att du troligen inte får ut full spänning från generatorn. Du bör nog dra ordentliga kablar mellan motor, batteri och förbrukarna framme i intrumentpanelen. Det är ganska lätt att dubblera och -. Så får du upp spänningen till omkring 13,5V. Mer än detta skall du inte räkna med på en så pass gammal båt/motor/elinstallation./mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinnSpeed 0 Postad 14 Maj , 2006 Använd en voltmeter och mät på direkt batteriet när du tänder lanternorna och trycker in ciggtändaren. Mest troligt så har du betydligt högre spänning där än de 11,4 V som ekolodet visar. Är det så så har du antagligen för klen kabel från batteriet fram till säkringsplinten eller oxiderade anslutningar. Jag vet inte hur mycket ström en ciggtändare drar men de brukar ju i en bil vara avsäkrade med 25-30A Om man räknar på att ciggtändaren drar 20 A blir spänningsfallet i kabeln (8 meter) vid 1.5 mm2 - 1.9 V 2.5 mm2 - 1.1 V 4 mm2 - 0.7 V Spänningsfallet i kabeln (V) = Strömmen (A) * kabellängden (m) * 0.018(kopparkabel)/kabelarean(mm2) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 14 Maj , 2006 Hur kan du veta spänningsfallet när du inte vet kabellängden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinnSpeed 0 Postad 14 Maj , 2006 sorry, räknade på 8 meter. redigerar inlägget ovan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Maj , 2006 Om man mäter spänningen direkt på batteripolerna i viloläge, dvs man varken laddar eller tar ut någon ström (batteri bör ha stått opåverkat några timmar tex över en natt) så är spänningen på ett batteri; Fulladdat ( 100%) 12, 72 V halvfullt ( 50%) 12,36 V Urladdat 11,82 V i detta läge har batteriet förlorat mycket av sin kapacitet och är kanske skrot. Ett batteri är fulladdat när det u8nder laddning når 14,4 V. Vid belastning kan, tex vid start av motorn kan spänningen tillfälligt sjunka under 11 V tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 14 Maj , 2006 Hm det låter som att du gör detta utan att ha motorn igång. Det låter som att du har ett ganska urladdat batteri. Men går det att starta motorn så duger det. När du har startat motorn så ska spänningen sticka iväg till drygt 14 V, även om du har lanternorna igång. Då orkar generatorn både ladda batteriet och dra lanternor etc. Kör du ett par timmar så ska batteriet vara fullt sedan. Om det här händer när du har motorn igång så har du (nästan orimligt stora?) kabelproblem, då får du fixa större och nyare kablar från batteriet till lanternor och annat som andra har pratat om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Maj , 2006 Det är mycket med det elektriska. Det finns ett par böcker i ämnet om el i båtar Ström ombord av John Winge. Går att låna på bibloteket eller köpa i bokhandeln eller i båtillbehörsaffärer. När jag för ca en månad sen var och handlade hos Hjertmans i Göteborg (Sisjö indistriområde, Västra Frölunda ?) såg jag att det hade kommit en ny och omarbetad upplaga. (jag har den gamla) Jag köpte i stället den nyutkomna boken Elsystem för båtar av Magnus Sterky. http://www.batteknik.se/ tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 14 Maj , 2006 Nog en bra ide att köpa ne bra bok. Inser just att min signatur kanske inte är så förtroendeingivande(?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Musik 0 Postad 14 Maj , 2006 Jag hade inte motorn på. Jag tog en liten runda nu på eftermiddagen och då stack voltmätaren upp i drygt 14 V. Med andra ord verkar allt vara som det ska. Tack för all hjälp!!! MVH Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Maj , 2006 Hej Anders Det var inte det jag menade när jag rekomenderade att köpa en bok i ämnet.Se ibland saker du skriver och jag tycker att du nog tillhör de mer seriösa och kunniga av MG´ s medlemmar. MVHTommy AnderssonKungshamn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser