BobDeere 0 Postad 14 Maj , 2006 Hej alla. är väldigt nytt inom båtbranschen..tänkte börja smått med en begagad Zodiac 4 m långsom jag köpte billigt förra hösten. Golvet förlåt om jag är ej kunnig med båttermer är av trä som är lackad..nån slags klarlack fernissa? köpte på Clasohlsson en burk international fernissa.. min fråga är hur får jag enklast bort det gamla slitna ytan är det bara slipa som gäller? eller värmepistol, bums kanske? Tack i förhand för eran hjälp..! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BobDeere 0 Postad 14 Maj , 2006 Hej igen. Vill lägga till att. durken verka bestå av 2 tunna skivor med ett mellanlägg av nåt frigolit liknande material förutom längst fram då det är massivt trä. träskivorna längst är i hyfsat skick o verka inte behöva slipas ner eller annat metod ev kanske jag ska matta ner ytskicket å sen lägga på ett nytt tunt lager..? men som sagt vad är enklast sättet att få bort den gamla fernissa? träet ser inte vackert ut, matt o har flagnat.../Bob Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nozer 0 Postad 14 Maj , 2006 Enklast om det flagnat e nog att införskaffa dig en skakslip för typ 200:- på jula, rusta, biltema eller liknande ställen o sandpappra ner det ngn tiondels millimeter o sen lägga på ett nytt lager med lack/fernissa. Går självklart o handjaga med sandpapper osså, men inte alls lika kul efter en stund. /Tobbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BobDeere 0 Postad 14 Maj , 2006 Förstod att det inte fanns någon easy way.. ska börja ta itu med det under veckan.. några av delarna på durken har lossnat lite i kanten att en är helt separerat..vad ska jag limma ihop trä med frigoliten? 2 k epoxi? eller finns det annat lämpligt lim? Tack för svaret.. /Bob Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nozer 0 Postad 14 Maj , 2006 2k epoxi funkar nog alldeles utmärkt att limma ihop det med. Bara att limma ihop och lägga i press. Dock lite osäker på hur frigoliten reagerar mot det... Testa på en liten bit först bara så inte limmet löser upp frigoliten. Annars har du tex sikaflex eller PL400 som e superstarka industrilimmer som går att köpa i byggvaruhusen. /Tobbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BobDeere 0 Postad 15 Maj , 2006 finns det nåt cheapo variant på tex Biltema eller clasohlsson?? Tack för all hjälp../Bob Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BobDeere 0 Postad 15 Maj , 2006 Åkte förbi Byggmax idag.. 29 kr för en tub PL 400 deras kopia..nu ska jag ut o limma....Ha de./Bob Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser