jmullers 0 Postad 13 Maj , 2006 Hej! Eftersom det troligtvis finns flest motorkunniga personer i detta forum skriver jag här trots att jag är seglare. Idag, påväg till starten i Lidingö Runt gick motorn ner i varv, först en gång, sen en till, sen stängde vi av den och hissade seglen. När jag nu försöker starta den går den inte att dra runt. Vilket betyder att den skurit - eller hur? Det är en 4-taktare, Honda, 6 hk från 98. I samband med detta såg det ut som det kom mycket avgaser/olja i vattnet. Har jag haft ett oljelekage som lett till att motorn inte fått smörjning? Vad ska jag göra? Är tyvärr ingen mekaniker som ni kanske märkt. Vad kostar en ny kolv och cylinder - behöver jag köpa det? Tacksam för hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 13 Maj , 2006 En Honda är i grund och botten en lättmekad och driftsäker motor. Men inte ens det hjälper ifall man inte sköter motorn. Vilket jag tyvärr inte tror du gjort. Så det är osäkert ifall det lönar sig att renovera upp motorn. Kanske är det bättre lämna skroten som byte och i framtiden göra åtminstonde höst/vinterservice på den nya./sorry/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmullers 0 Postad 7 Juni , 2006 Hej igen, det var tömningsbulten till oljetanken som lossnat. Måste slarvat med att dra åt den. Motorn var alltså helt tom på olja. Jag tänkte att jag lika gärna kunde skruva isär motorn när den ändå var trasig. Tog en nyckel och vred bulten ovanpå svänghjulet och vips så lossnade det. Testade att snurra motorn och det gick kanon. Sprutade in lite olja i cylindern och drog runt. Gick fint som snus. Fyllde oljetanken och drog några varv till. Sen startade jag motorn och den går kanon. Körde också i ca 2,5 timme och motorn gick som förut ungefär. Verkade dra lite olja. Vad har hänt med motorn? Vad kan hända om jag fortsätter köra motorn men håller koll på oljan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plarsa 0 Postad 7 Juni , 2006 Tjenare ! Jag har meckat en hel del med mb2/50s motorn, den är identisk med din honda 6hk. Vevstakarna är gjorda av aluminium och är bultade på vevstaken. Med stor säkerhet har dom skurit. Vidare kan jag tänka mig att kolvringarna och cylinderloppen tagit skada. Du kan ganska enkelt kolla cylindrarnas status genom ett kompresionstest. Motorn blir även orkeslös om någon av cylindrarna har skurit. Att motorn drar olje betyder antagligen att oljan åker ut i cylindrarna och förbränns. Du borde kunna se detta på motorns avgaser. Jag gissar på att nya kolvar kostar runt 1tkr, cylindrarna utgörs av hela motor blocket så dessa kan du inte byta. Vidare är det ingen ide att byta kolvarna om inte cylindrarna är i perfekt skick. mvh / Plarsa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmullers 0 Postad 7 Juni , 2006 Så egentligen borde inte motorn ta mer skada av att användas i sommar? Så kan jag skruva bort toppen i vinter och försöka kolla läget. Byta kolvringen då. För jag upplevde inte motorn orkeslös - ingenting som betyder någonting iallafall. Vågar jag lita på att motorn fungerar eller är det troligt att den kommer skära igen om jag använder den utan att göra någonting mer? Tacksam för all hjälp!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 7 Juni , 2006 Om du inte hör några missljud/knackningar från vev/ramlager så borde det inte vara något problem. Jag misstänker att så länge den har olja så börjar den antagligen låta illa långt innan den rasar helt. Har du koll på oljenivån och har en extra dunk med så borde det vara lungt. Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 7 Juni , 2006 Det som brukar ta skada är vev och ramlager som lätt skär och släpper när dom blivit kalla igen. Men du klarar nog sommaren med dom, lyssna bara så det inte börja knack. Då är det dax att renovera. Byta kolvringar och brotch cylindra brukar vara att rekomender också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmullers 0 Postad 7 Juni , 2006 Härligt att höra. Låter och går som tidigare tycker jag. Bara att kolla oljan och köra på alltså. Tacksam för allt hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser