Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
2knop

Backväxel

Rekommendera Poster

Ett skrapande ljud hörs varje gång jag lägger i backväxeln på min utombordare från 1993. Backen går i och driver motorn utan problem men vad betyder missljudet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är egentligen ifall det är ett missljud eller ett klonk som hörs. På  många utombordare hörs det ett klonk vilket i början kan vara lite enerverande.
Eftersom du inte skrivit vad du har för motor så kan styrkan på klonken eller missljudet inte i övrigt kommenteras./mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klonk hörs när jag lägger i växeln framåt, bakåt är det mer skrap typ kugghjul som inte fäster direkt. Motorn är en Mercury 40 hk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fler åsikter? Är detta något man snart bör eller blir tvungen att åtgärda?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå,

Jag har en Ny Yamaha 150 fyrtaktare det är samma på den att just när man ska lägga i backen så skrapar det som om kuggar som inte kuggar i man ska över en gräns sen försvinner det.

Jag har frågat på marinan där jag köpte motorn och det är som det ska vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag tycker inte att det känns okej att det \skorrar\ när backväxeln läggs i. Det behövs förhoppningsvis bara en mindre justering på växelvajern så ordnar det sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Förmodligen har hylsan innaför proppellern lossnat,du kan kontrollera det med att dra proppen utåt.går det ej så är allt ok, men rörs den ca 1cm så har hylsan som håller axel samt dreven på plats lossnat. Den är gängad samt fastlåst med en låsbricka.Det skall vara ett minimalt spel på axeln.

MVH Kurran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...