Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
FinnSpeed

Underhåll öppen träbåt

Rekommendera Poster

Hej,

Jag köpte en öppen 6 meters träbåt förra veckan. Enligt förra ägaren oljades båten in med Owatrol D1/D2 enligt konstens alla regler förra året. Några frågor inför sjösättningen.

Vad ska jag behandla båten med under durkarna?

Vad är lämpligt att behandla durk och toft med? (ser ut att vara furu)

Owatrolen ger ju en fernissaliknande yta, hur underhåller man den?

/jan

post-12968-1394234644,843_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga till,

Hur fyller jag upp urgröpningen i bottenbordet som antagligen är gjord för en ekolodsgivare. Diameter ca 15 cm, djup = halva bordtjockleken. Känns inte kul att ha en sån försvagning i botten.

/jan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ovatrolen har jag ingen egen erfarenhet av, men det finns säkert andra här som har. De som är anhängare av den brukar hävda att den inte behöver särskilt mycket underhåll. Under durkarna kan du använda t ex Internationals Danbolin, den är avsedd för just det. Eller också använder du vanlig oljefärg. Danbolinen tål olja och smuts lite bättre.
Urtaget i botten lagar du bäst genom att passa in en ny träbit och limma den med en bra marinepoxi. Om biten inte passar riktigt perfekt gör iten så mycket, epoxin fyller ut ev håligheter. Vill du fuska lite kan du köra det amerikanska sättet o bara fylla hålet med en förtjockad marinepoxi. Dyrare men enklare, o inte riktigt lika bra. Se bara till att träet är rent o torrt innan du limmar.

MVH, G 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan att vara anhängare till Owatrol kommenterar jag den frågan.
Ifall Owatrolbehandlingen är rätt urförd så behöver du bara lätt slipa ner ytskiktet med vattenslippapper ex 180 och Owatrol D1. Torka bort överflödig olja samt sliprester. Nästa dag tar du och lägger D2. Ifall du tar 2, 4 eller fler lager är upp till dig./mvh/Nitro 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som föregående sa så är det bara att bättra på Owatrolen varje år, om du ska slipa me så pass grovt papper som 180 känns lite tveksamt, men har för mej det står rekomendationer på burken och det kanske står 180, vad vet jag men jag har en stark känsla av att ytan inte blir så bra då sen.

Under durkarna så impregnera med Intertox eller linolja, grunda med Yacht Primer och sedan som någon tidigare också sa så är danboline bra ovanpå yacht primern.

Lycka till/Jimmy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen, då är det väl bara att sätta igång. Fortfarande lite is kvar i vikarna men nästa vecka är det dags för sjösättning.

/jan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...