Gäst Wille Postad 22 Maj , 2006 Jag kan tala om att tillerlock fungerar så länge du har en båt som inte är extremt lovgirig, med andra ord vill båten lova upp mot vinden så krävs ett större roderutslag åt motsatta hållet, då hänger tillerlock inte med längre. /wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 22 Maj , 2006 Jag är i samma sitts som du, behöver ett roderlås. Min granne vid bryggan har ett Tiller lock, så jag passade på att fråga honom i helgen och kolla hur det fungerar. Han hade haft det i 10-12år och var nöjd med det, lätt och snabbt att använd tyckte han. Så det får bli ett sådant för mig också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2 Postad 22 Maj , 2006 Hmm å Triss Magnum som just är lite lovgirig.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2 Postad 22 Maj , 2006 Hör av dig när du har seglat med det Så jag får höra vad du tycker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyB 1 Postad 24 Maj , 2006 Om triss Magnum och lovgirighet där... Jag har precis köpt ett Tiller Lock till Compis28:an, efter att ha testat det på Expressen, som ju också är lovgirig (vet inte hur mkt värre Trissen är iofs). OM det nu är problem med lovgirigheten så är det ändå inte ett problem som jag ser det. Ett roderlås är bara för korta avbrott iaf, inte att jämföra med en autopilot. I det läget kan man för den stunden alltid släcka lite på storskotet, twista ur och överskota/stänga focken lite så man får mer balans. Då hinner man hämta den där tröjan, slå en båge eller vad det nu är. Främst tycker jag att det är bra vid ensamsegling. Båda båtarna (Compis & Express) har utanpåliggande roder vilka man inte kan släppa hur som helst. Bara att få tiden att sätta segel eller ordna förtöjningstampar om man ensamseglar osv är en dröm i det läget.. Det är mkt tid/krona för 375 pix! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2 Postad 24 Maj , 2006 Precis det svaret jag behöver Då överger jag min ide att själv bygga ett hackbräde Tack Lady B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 27 Maj , 2006 lpp 2! Blev det ett Tiller-Lock? Nu har jag bara ett lager kvar på rorkulten, sen skall grejorna på! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2 Postad 27 Maj , 2006 Ja det får bli det. Fick väl bara några få bra svar Så jag köper ett ändå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 28 Maj , 2006 Ja, du får återkomma och berätta om du blev nöjd! Mitt skall på i veckan då jag la sista lagret på fernissan. Det blev rätt bra! Återkommer men en bild sen! Hoppas vädret blir lite bättre snart. Börjar semester den 14 Juni. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2 Postad 28 Maj , 2006 Skall göra detta. Är väl lite osäker att ett Tiller Lock inte är helt stabilt... Ställer ändå dom kraven att man kan hissa/ta ner ett segel utan att man behöver springa fram och tillbaks till rodret för att justera kursen... Ja du.. vädret är väl inte det bästa här i gbg.. Börjar själv min semester den 14 juni *jubel* å den är tre månader lång *dubbel jubel* Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 29 Maj , 2006 Ska du ut och segla själv? Och isåfall skall du söderöver? Vi kanske kan ses i någon hamn och ta några kalla? Jag har semester från 14 Juni till 4 Juli. Hade tänkt att besöka, Halmstad, Falkenberg, Varberg, Barsebäck, Malmö m.m Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2 Postad 3 Juni , 2006 Nja jag vet inte riktigt vad som händer under sommmaren. Jag har en lååång semster (3 mån) I och för sig så har jag en planerad tur ( i huvudet) till läsö för att hamstra på lite godisvaror. Så helt omöjligt är det inte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser