Gäst lpp2 Postad 13 Maj , 2006 Eftersom jag skall segla mycket själv under sommaren så har jag funderat på att göra en hackbräda (roderlås) Men så såg jag att man kan köpa ett roderlås på Hjertmans art.nr 3948 Är det någon som har ett likande som kan ge lite info hur det är, både negativt och posetivt Tack på förhand M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 13 Maj , 2006 Jag har ett sådant Tiller_lock Funkar helt okay i svaga vindar samt när man kör för motor. Dock använder jag den bara i nödfall om man behöver släppa rorkulten en kortare stund. Den kan ju släppa, alltså inget 100% roderlås. Jag använder mig mer av autopiloten som känns säkrare. Men man måste ju alltid ha koll på dessa prylar. Man bör ju inte gå ner i båten utan att hålla ett öga på både Tiller-lock & autopilot. Inga konstigheter att montera. Jag har plockat av rorkulten för att fernissa den, så jag har bara reserven på nu. Om du vill så kan jag maila dig en bild till nästa helg så kan du se hur arangemanget sitter monterat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2 Postad 13 Maj , 2006 Jag har skickat min mail till dig. Okej... Jag vill gärna ha ett stabilt roderlås. Vet inte så mycket om just Tiller_Lock men eftersom man kommer att segla i alla väder så får det gärna funka. Någon annan som har kommentarer om just detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 13 Maj , 2006 Crona lägg gärna upp bilderna i ditt fotoalbum, så kan vi andra som är intersserade också kolla. Mvh Qwintus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 13 Maj , 2006 Okay jag lägger in lite bilder till nästa helg! Trevlig segling! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2 Postad 13 Maj , 2006 Jag vill ha mer kommentarer/erfarenheter på roderlås Ha en underbar helg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 13 Maj , 2006 Satsa på en autopilot istället, då går ju båten rakt fram, med ett roderlås svänger den alltid åt ena hållet. Det går inte att sätta ett roderlås så exakt att båten gåt rakt fram. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2 Postad 13 Maj , 2006 Det står på nästa års önskelista Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2 Postad 13 Maj , 2006 Tackar för dessa ord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2 Postad 15 Maj , 2006 På ett sätt så är det bättre med hackbräda men å andra sidan kanske det är smidigare med Tiller_lock Hmm har svårt att bestämma mig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 15 Maj , 2006 Det här roderlåset beskrevs i senaste På Kryss. Det heter Styrman Jonsson och utan att ha sett den verkade det vara rätt finurligt. Saxat från hemsidan: Roderlåset består av en rorkultförlängare vars handtag, Spiralhandtaget, har en trapetsformad gänga, samt två, för montering i vardera sidan, Spårhållare. Spårhållarna har en uppfällbar Hållplatta, som är försedd med ett u-format urtag, i vilket handtaget kan tryckas ned. Urtaget har i sin botten en halv gängbom med handtagets mått ock stigning, och fjädrande skänklar, som griper om handtaget när det trycks ned. Det är därigenom säkrat mot att oavsiktligt lyftas upp ur hållaren. Genom att vrida handtaget kan rodervinkeln finjusteras till varje läge utefter handtagets hela längd, utan att handtaget behöver lyftas ur sin hållare. http://www.jonssontechtrade.se/ Fast den kostar 950 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2 Postad 15 Maj , 2006 Har redan tittat på det Funkar inte på min båt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 15 Maj , 2006 När jag seglat båt med rorkult har jag använt mig av en enkel tillfällig roderlåsning. Den består av en tamp som fästs tvärsöver sittbrunnen i höjd med rorkultens ände. Där läggs vid behov två eller tre varv med tampen runt rorkulten där man annars håller handen när man styr. Om rorkulten har skaplig friktion (går ofta att justera) så höjer man denna ände för att få hårdare låsning och sänker den för att kunna justera kursen. Fördelen med denna enkla metod är att den är helt steglös och går lätt att finjustera. Man kan sedan experimentera med att få automatstyrning på bidevind när det inte är alltför byigt. Principen är att man spiller lite vind i storen, dvs skotar focken kraftigare än storseglet så storseglet ger lite inbuktning närmast masten när förseglet är helt fyllt. När man nu faller och fyller storseglet så inbuktningen precis försvinner och rodret låses i detta läge kommer båten sakta att lova tills storen börjar bukta in vid masten varvid den kommer att falla tills storseglet är fyllt och så upprepas detta. Det fungerade riktigt bra på vår Maxi 77. Det ger en något lägre fart än en uppmärksam rorsman men gott när man vill slappna av, koka sig lite kaffe eller läsa en god bok på längre ensamseglingar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2 Postad 16 Maj , 2006 Ja det är en gammal beprövad medtod. Men om man hastigt måste fixera rodret så är det en mindre bra ide. Är kanske negativ just nu. Men jag har kollat runt på en massa olika lösningar och har bestämt att antingen gör jag en hackbräde eller köper ett Tiller Lock och där har jag beslutångest och söker råd Tack för ditt förslag /M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 16 Maj , 2006 Jag har inte hunnit fernissa färdigt rorkulten ännu men jag har satt en röd linje där tiller locken skall sitta. När man sen drar upp rorkulten så låser den i det läget. Se bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2 Postad 16 Maj , 2006 Har du inte fernissat färdig ÄNNU... SKÄMS på dig Tack för bilden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 16 Maj , 2006 Nä, det är ju skitväder i Hbg. Lite för fuktigt i luften för fernissa! Suck! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2 Postad 16 Maj , 2006 Förra veckan så var det inte fuktigt! Någon mer ursäkt kanske *S* Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 16 Maj , 2006 Ja då tog jag nedgångsluckorna. Måste fernissa 7-8 lager samt torka med 16 timmar imellan. Sen är det ju två sidor så typ 2 veckor om man fernissar ordentligt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
satori 0 Postad 16 Maj , 2006 Finns det några lösningar avseende detta ämne för rattstyrning? Började fundera på en hackbrädelösning med låspinne från en av ekrarna i ratten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2 Postad 16 Maj , 2006 Nja lösning finns.. Jag har bara inte bestämt mig vilken det skall bli Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2 Postad 16 Maj , 2006 Okej Du är förlåten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2 Postad 16 Maj , 2006 Varför kommentera sånt som jag INTE är intresserad av förstår jag mig inte på! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snailship 0 Postad 21 Maj , 2006 Jag använder ett roderlås från ARONOWITSCH & LYTH AB på min IF. Fungerar alldeles utmärkt om man ska krypa ner och hämta en tröja eller ngt. Går naturligtvis inte att jämföra med en autopilot men det skilje ju åtskilliga tusenlappar i pris oxå. Roderlåset kostar 375:- Det kan vem som helst leva med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2 Postad 21 Maj , 2006 Låter intressant Har du någon länke eller bild man kan få se. Var ute idag och seglade och inser att ett roderlås är ett måste i sommar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sotarn 0 Postad 21 Maj , 2006 Det är tiller lock som IF-ägaren också syftar på. Sök på roder-lås, tiller-lock eller gå in till närmaste båthandlare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2 Postad 21 Maj , 2006 Såg det nu... Hmm det är ett sånt jag funderar på att köpa.. Funkar det bra... eller dåligt...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 22 Maj , 2006 Jag vet inte om du har sett den här,men en idé kanske ? http://www.arolyth.se/txpre.html Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2 Postad 22 Maj , 2006 Som jag skrev ovan... Funderar på att köpa en tiller Lock Men jag söker personer som har använt ett Tiller Lock... vill ha kommentarer imed att jag är lite tveksam Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 22 Maj , 2006 Ok,nej jag har inget roderlås själv,men hittade den här länken och tänkte att den kanske kan ge uppslag till ett alternativ eller att ngn annan som letar,går in och söker på roderlås, hittar uppslag. Hoppas du får ngn som svarar. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser