Eulalia1 0 Postad 12 Maj , 2006 Har en Monark 670 som jag vill ha en nödmotor med när vi åker ut! Tänkte sätta fast den på badbryggan på något sätt ,finns det någon som har tips om hur man kan göra detta på bästa sätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 12 Maj , 2006 Finns ett antal varianter. I stort sett alla båttillbehörsbutiker för dom... Den där 5874, som ses på bilden är ju tänkt för badplattform. Bilderna hämtade ur Hjertmans katalog Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 13 Maj , 2006 Förslag; skippa det med nödmotor. Ta en bogseringsförsäkring i form av Sjöassistans eller Trossen i stället. För nödmotorn kommer bara att hänga med och när ni behöver den så fungerar den inte. Medan en bogserserings-/assistansförsäkring fungerar i alla väder och under alla tider av dygnet./mvh/Nitro Ps, mitt förslag skulle ge ökad trygghet till lägre kostnad, inte illa, eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 13 Maj , 2006 asså varför skulle det inte funka med en extra motor ???? har själv haft nytta av det 2 gånger ned extra motor. det andra alternativet är ju oxå bra MVH Laxen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 13 Maj , 2006 Hej Lax å &! Det är i första hand som jag redan redovisat, fungerar inte, (merparten av båtägarena har inte den tekniska kompetensen att klara felsökning). Det andra skälet är att det är extra tyngd och det tredje är en frågeställning; hur ofta får man stopp? Själv har jag fått 3 på drygt 30 års båtande, dvs ett per tio år. Efter varje stopp tog jag ett antal år med mig en extramotor som bara låg där. Efter det senaste stoppet gjorde/ändrade jag en Minkota så den gick att stuva ner. Men den är idag borta för det skall fan ha all skit med dig jämt. Det är tillräckligt med prylar ändå. Och då är det tryggt veta att man är ett VHF eller telefonsamtal ifrån assistans... Men som sagt detta är mina idéer, var och en gör som denne vill. Samt svaret var under tips önskas och jag lämnade ut mina idéer ingen annans.../mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mutto 0 Postad 13 Maj , 2006 Hej! Vad kostar denna assistansförsäkring? Var hittar jag den? mvh matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 13 Maj , 2006 Sök på Sjöassistans eller Trossen så hittar du respektive. Kostnad omkr 5 - 600 kr/år./lev väl/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 Maj , 2006 Jag har betalat meddlemsavgift i trossen sen det startade. Har sett det som ett stöd till sjöräddningen. Har inte behövt någon hjälp på sjön de 45 åren jag seglat. I fjol uppstod hastigt en sitation som var den allvarligaste jag någonsin har varit med om på sjön. Sjöräddningsälskapet var på plats inom 10 minuter efter annrop. Ett medlemskap i Trossen eller Sjöassistans tycker jag alla som har fritidsbåt skall ha. Om man sen skall ha en extra motor är ju upp till var och en. Själv har jag släpat runt på en motor till min gummibåt de fem senaste åren utan att använda den, jag brukar ta det med ro. Jag tror ändå att jag kommer att släpa med mig den även i fortsättningen. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 13 Maj , 2006 ja vad är det som är massa skit i båten det kan man ju diskutera. varför skulle inte reservmotor fungera vet många som har det och dom startar den ett par gånger under sommaren. och så säger du att det är dina idér det är ju rätt men man ska inte säga att det inte funkar med en extra motor??. och tänk vad bra med en liten motor till jollen trolling fiske eller om bara vill ta det lungt ut på sjön kan man ju köra med lillmotorn och minska brännseförbrukningen. man kanske inte har nån ström kvar i båten eller täkning på sin mobil?? MVH Laxen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 13 Maj , 2006 Det finns något som heter VHF också!/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 13 Maj , 2006 den behöver oxå ström Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser