Per-PC 0 Postad 12 Maj , 2006 Hej! Har köpt en Draco med Penta B230e (Ej orginal) samt ett 270-drev. Har lite undringar, om någon vill ta sig tid och kraft att svara... 1. Vilka varvtal vågar man gå upp till? - Har varit och sniffat på 4500 rpm, men sen fegar jag ur... Vad säger ni? 2. Vet någon en länk till en hyfsad Beginners Guide Vad gäller inombordare och drev? Jag har sökt lite, men... - Det jag letar efter är tips och skötselråd. Det var lite enklare med utombordarn jag tidigare hade, det var ju bara att släpa iväg och lämna in.... Tacksam för alla svar; Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Starkol 0 Postad 12 Maj , 2006 du kan nog köra på 5000 några minuter och 4500 kan man köra som marshfart om det behövs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Per-PC 0 Postad 12 Maj , 2006 Tackar! Någon annan som har någon kommentar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 12 Maj , 2006 Hej sök här på MG så hittar du massa om aq motorer och drev MVH laxen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Per-PC 0 Postad 12 Maj , 2006 Ah, tack för tipset! Drevias tipssidor var inte heller dumma; Klicka Här för länk till deras tipssidor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plarsa 0 Postad 13 Maj , 2006 Tjenare ! Max varvtal ligger på 5500 varv på din motor. Så det är bara till att gasa ! Vidare är det ett 280drev som du har på bilderna inte ett 270drev. /Plarsa http://ockelbo.plars.org Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Per-PC 0 Postad 13 Maj , 2006 Tackar! Jag hittade slutligen en länk med precis samma svar - Jag har inte lärt mig söka ordentligt innan jag frågar, uppenbarligen. -Men jag tar mig nog, jag med - så småningom... 270 / 280 - drev - Ja, jag tyckte det såg lite lustigt ut, när jag tittade runt nu. Förra ägaren säger 270, men... Jag funderar nog mer på 280 jag också. Ska titta på drevet när jag kommer ut till bryggan på måndag igen! // Tjöt-Röva; Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
claesh 0 Postad 13 Maj , 2006 Hej, 1. Är det en VolvoPenta 145 eller 151 så kan dom varvas till 5000 rpm utan problem, beror på din propeller. 2. Gå in på www.drevia.se så finns det en del tips och trix där. Även volvopentas hemsida har tekninska data över äldre motorer. Välkommen till DRACOKlubben, hoppas du får mycket nöje med din nya 17 TL. Vi ses väl på Rörö! Hälsningar Claes. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Per-PC 0 Postad 13 Maj , 2006 Ja, ser du mig ute i båten (den syns ju ganska väl, signalgul som den är) så kom och hälsa! Tackar för medlemsskapet! // Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser