Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Crona

Hur polerar man halkskyddet (ytan) på båten?

Rekommendera Poster

Ni som har halkskydd på era segelbåtar, hur polerar ni upp detta? Kan man använda samma metod som på dem flata delarna på båten? Rubbing & vax! Det är ju lite ojämnt, ser man någon skillnad när man rubbat & vaxat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polerat halkskyddet har jag aldrig gjort. Men på något vis känns det som att man missköter däcket, det kan jag hålla med.

Men hellre det än att hamna i det salta vid olämpligt tillfälle (vilket det oftast blir). Då kan det bli så att båten försvinner i fjärran med trampar vatten och förbannar sitt blanka fina däck.

Förr använde jag något som hette Halka Nix som var en slags sand på burk som blandades i däckfärgen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Varför polera något som inte skall vara halt, tvätta rent lite oftare istället. med grönsåpa håller du halkskyddet rent. /wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okay, jag har tvättat hela däcket med yacht cleaner och misstänker att vaxet på halkskyddet kanske har tagits bort! Sen är det ju rätt skitigt. Så jag tänkte mest om man skall använda rubbing och vax för att skydda gelcoaten. Det är ju inte så att jag skall ta bort den skrovliga ytan!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Om nu vaxet är borta så är det ju bara bra. Om du sedan har mycket smuts i mönstret så kan jag rekommendera Biltemas `Fasad och mögeltvätt`, det är ett mycket stark alkaliskt tvättmedel som tar bort all smuts i mönstret. /wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okay, jag måste var alite trög. jag trodde att vaxet höll smutsen borta på gelcoat!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Huvudsaken är att det är bra grepp. Vax låter som dåligt grepp. Wax OFF!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Smått båtpedant som jag är har bilen blivit bortprioriterad, den är alltså jäkligt skitig. Om jag drar en hand (eller en skosula) längs lacken så fastnar jag, precis på ett skitigt halkskydd på däck.

Förstår inte syftet med att ändra på det!

Vill man ha rent så finns det starka medel och scotchsvampar, vill man bada finns det vax!

(Med en inte alls så otrevlig ton som det ser ut.,.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst lpp2

Hej

Jag använder autosol waterline att skrubbar rent med på däck å det blir kanonrent! Samt att det dom en gång var mindre vitt blir mycket bättre. Sen så tror jag knappast att man skall vaxa mm på just halkytorna.. När det blir blött så blir den som att gå på en bowlingbana

Lycka till /M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okay, jag fattar nu! Tack för hjälpen! 21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta,jag har en fråga.Jag har någonstans hört om aceton för att tvätta rent? Det kan vara helt fel,men någon här kanske kan upplysa vidare!

Jag har rubbat hela båten med autosol,det blev fantastiskt bra,vaxat allt utom halkskydden naturligtvis.Vågar man använda aceton försiktigt till detta.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst lpp2

Aceton å plast... Ärligt talat så.. tror jag att det inte är så himla bra Aceton är en frätande syra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Till halkskyddsmönstret så använder du med fördel det medel jag har talat om tidigare här på forumet. Biltemas Fasad och mögeltvätt alla de små svarta prickar och annan skit som ligger nere i mönstret försvinner bums. Aceton använder man endast då man ska göra rent innan man plastar eller reparerar något i plasten. ALDRIG annars.

/Wille 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Förstår helt vad du menar. Inte kul med svart halkskydd och att polera/vaxa e ju både meckigt och kanske inte så bra med tanke på halkrisken. Har hittat ett kanon medel som funkade för mig. Turtles Plast möbel tvätt ! (Grön pump-spray-flaska). Här får man den effekten man vill ha, dvs skiten rinner av. Sprayade på och tog sedan lätt med en vanlig rotborste, varvid jag spolade av med vattenslang. Blev kanon snyggt. Vill man sedan hålla ytan lite fet så att inte ny smuts fastnar kan jag rekommendera Turtles Super Tvätt. Den är helt underbar. Använder den till all plast över  vattenlinjen. Vattnet bara pärlar sig och vår-vaxet räcker hela säsongen. Friborden kan göras från gummibåten och tro det eller ej det funkar även med saltvatten.

Segla lugnt

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att tvätta däcket kan du blanda ammoniak och vattnen.

om man blandar i 1dl ammoniak i 5L vatten får du ett perfekt tvättmedel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har försökt med det mesta men aldrig fått ett snabbare, miljövänligare, billigare resultat än med högtryckstvätten.

Mvh,

Philip

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

LeFant Non-Slip Wax är svaret på frågan hur man skyddar däcket mot uv-strålning och smuts samtidigt som det inte blir halt.

086201.jpg

Däcket ska ju naturligtvis skyddas lika väl som plasten på resten av båten.

Sätt på med trassel, polera med trassel och/eller mjuk borste.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag försökte rengöra halkmönstret med cleaner och sedan vax. Blev bara kladd och smutsen satt kvar. Försökte sedan att gnugga med borste i mönsret. Efter en timme hade jag fått bort en del smuts, men ytan jag hade gjort var väldigt liten

Dagen efter tog jag med högtryckstvätten med roterande munstycke. På 20 min hade jag rengjort allt halkmönster på båten. Inte en smutsfläck kvar. Så strunta i dyra medel ochg spara tid. Kör med högtrycken istället!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vaxet ska du ju ha för att skydda mot både sol och smuts.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har tipsat i andra trådar, men gör det gärna igen. Använder en liten handhållen ångtvätt för rengöring av halkskyddsmönstret. Funkar fin-fint.

http://www.tretti.se/hushallsapparater/dammsugare/angtvattar/hoover-ssnh1300-011

Vet inte om denna är bättre/sämre än andra i samma kategori.

Därefter Lefants non-slip som även andra tipsat om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De jag känner som jobbar med rekond använder sig av nagelborste och polersvamp på ytor som fördäck och skarndäck sen därefter Lefant som nämnts tidigare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...