Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
MickeWe

Göta Kanal och Vänern (Stockholmen - Göteborg)

Rekommendera Poster

Vi ska åka från Stockholm till Göteborg med vår nyinköpta segelbåt och tänker åka Göta Kanal. Det ser vi verkligen fram emot, eftersom det är en dröm vi haft båda två. Vi kommer att  ha våra barn 5 och 8 med oss och vi tänker oss att köra in i kanalen på måndag eller tisdag nästa vecka (21).  

Vi tror inte barnen kommer att orka hela resan, så vi tänker försöka finna en plats att lägga båten en vecka, för att sen fortsätta resan. Det bör bli Sjötorp eller någonstans på vägen mot Trollättan och Trollhätte kanal. Har någon ett tips att komma med är vi tacksamma!1.gif\

Dessutom vill vi gärna ha andra bra tips för en säker och rolig kanalfärd för hela familjen. (Vi har såklart kollat in sidan www.gotakanal.se, där det finns massor av bra tips.)

För övrigt är det bara en vecka kvar innan vi får åka till vår båt :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Två barn som är 5 och 8 år, då är troligen ett besök på Karlsborgs fästning ett kul avbrott på resan.

Karlsborg ha även fina badmöjligheter vilket kan tilltala barnen.

Jag själv bor i Skövde men passa på att göra lite reklam för en grannkomun men mest i syfte att ge er ett bra tipps för att öka innehållet på resan.

Lite från Karlsborgs hemsida

Visste du att...
Karlsborgs fästning tog nästan 100 år att bygga och när den väl stod klar var den redan så omodern att den inte kunde tas i bruk för sitt ursprungliga ändamål.

Fästningen längsta byggnad är Slutvärnet (678 m) och därmed en av Europas längsta bebodda byggnader.

Garnisonskyrkan i Karlsborgs fästning ligger på 2:a våning och var en gång tänkt som Plenisal då fästningens byggdes. Istället för ett kors eller kyrktupp svajar Sveriges flagga högst upp på kyrktornet.

Lycka till på er fina semaester.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Sjötorp finns gästhamn, som kostar ca 100kr/dygn. Resan från Mem till Sjötorp tar ungefär en vecka, beroende på hur mycket man stannar till på vägen. Det finns ett flertal gratis stopp under vägen. Det är en ganska lång seglats från Sjötorp till Vänersborg. Jag tror att det är ungefär 80 distansminuter. Men på vägen kan man lägga till i naturhamnar. Jag tror inte att temperaturen i vattnet nästa vecka är speciellt attraktivt för någon att bada. Däremot kan ni ju fiska i vänern, men kom ihåg att laxarna, om ni ni får någon, måste vara halvmeterlånga. Det krävs inget fiskekort i Vänern, så länge som man håller sig till reglerna. Enligt uppgift kan man dricka vattnet direkt numera. Jag sträcker mig till att koka spaghetti i det vattnet. Lycka till med seglatsen och ta den tid det tar. Jag vet ju inte hur lång tid ni har på er. Enligt uppgift har dom redan börjat spela in den nya filmen \Göta Kanal\, så det är väl möjligt att ni möter filmteamet någonstans på vägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

I Norrkvarn har man byggt en modell av kanalen. Kan vara kul för barnen att titta på. Restaurang finns också.

Mariestad har en liten men trevlig gästhamn. Ligger nästan mitt i stan. Toaletter och duschar finns. Ny restaurang (Sill & Dynamit) öppnas idag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du något tips om plats i Vänern där vi kan lämna båten under arbetsveckan? Vår tanke är att vi ska hämta den och segla sista sträckan första helgen i juni, med målet att komma hem till Götet den 6:e juni. Det känns aningen långt, om än görbart att köra från Sjötorp till Göteborg på 4 dagar.

smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vist orkar dom, frågan är vad ni orkar. Har själv åkt kanalen flera gånger med barn, det är alltid vi vuxna som kroknar först, så rasta ofta. Och håll järnkoll på barnen, har letat efter en treåring i en sluss en gång, hon lekte gömma under en koj på egen hand.För övrigt den mest barnvänliga båtfärd man kan tänka sig.

Per Strid    

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst lpp2

Gjorde lumpen där... Skurade den korridoren VARJE dag *hutter* 

Vilka minnen *suck*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

Hej. det klart ni ska besöka mariestad dom har ju svergies goaste glass till barnen. klingsglass . och till er vuxna så har dom det goaste ölen oxå mariestads öl. hoppas ni får en trevlig resa

MVH laxen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Appropå glass...den godaste glassen måste finnas på Tre Toppar i Träslövsläge...inte så nära Göta Kanal direkt men väl så nära E6:an..

Ett hett tips är att inte paddla kanot genom Göta Kanal...jag har sett en man försöka detta på film och det gick inte så bra...

//

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan vi ta oss från Mariestad till Vänersborg på en dag och fortfarande ha glada barn? (Om det är ok väder förstås... och det ska det ju vara, för vi vill ha öl och glass smiley-tongue-out.gif\ och det ska avnjutas utomhus...)

Och kan man hitta nånstans i Mariestad att lägga båten i en vecka? Dels utan att ruinera sig och samtigt ha den något sä när under uppsikt?

Veckan runt 1/6 är det vi tänker på i så fall.

//

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

Hej . jag är ju ingen seglare men vid gynnsamma förhållande så borde det inte vara några problem att segla från mariestad till vänersborg på en dag. borde väll massa seglare här på MG som kan hjälpa dig bättre på den fronten. här kanske det finns lite hjälp på vägen http://www.archipelago.nu/SKARGARD/SVENSKA/VANERN/VANERSTART.HTM

MVH Laxen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är vi  hemma på framsidan smiley-cool.gif\ och allt gick bra! Termometern var fastklistrad vid 10 grader, men mycket Gameboy och annat gjorde barnen glada... Tur att vi lydde de råd vi fick om att köpa riktiga kläder och ha många varma tröjor med oss... Utan det hade hemresan varit ett h-vete, men nu var det en härlig försemester. Längtar verkligen efter låång solig sommarsemester nu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...