Kene 0 Postad 11 Maj , 2006 Så nu har det hänt, jag körde på nåt i vattnet. Jag vet ej om det var lera, eller nåt annat. Men efter det så beter sej motorn knepigt, han går normalt på högvarv. Men på tomgång vill den ej gå, och den läcker bensin. Det ser ut som det kommer ut bensin runt propellern. Nån som har en idé om vad som har hänt??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iron_eagel2 0 Postad 11 Maj , 2006 Bensin kan det knappast vara snarare olja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kene 0 Postad 11 Maj , 2006 Ja jag kom precis på att bensin kan det ju inte vara, det måste ju vara snäckhusoljan.Kan en packning ha gått tro?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 11 Maj , 2006 Läge att plocka av maskinen ASAP så du inte får in vatten=rost=dyrare än vad det är just nu!!! Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kene 0 Postad 14 Maj , 2006 Nu har vi bytt packningar och O-ring i växelhuset, men problemet kvarstår. Det kommer ut en massa sörja som luktar bensin nånstans under vattenlinjen, kan grundstötningen eller vad man ska kalla det för det syns inga skador på propellern.Kan något ha rubbats inne i själva motorn? Någon som har nån idé??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mickechief 0 Postad 14 Maj , 2006 Hej ! Jag tror att du kan ha skadat packningen mella rigg och vevhus! Detta förutsatt att du har utombordare och tvåtakt. Råkade själv ut för detta ett för ett par årsedan, fick byta packningen sedan gick den normalt igen. Symptomen jag hade var att den ville dö vid längre körning på högt varv samt olja/bensin läckage från avgasutsläppet, tog man av kåpan gick den normalt igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 14 Maj , 2006 Hej kolla dina nålventiler i förgasarna. dom kanske har låst sig i uppet läge eftersom det läcker massa soppa och går ojämt. MVH laxen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kene 0 Postad 14 Maj , 2006 Vi har en 80hk Mercury 2-takt -79.Det känns så tråkigt just nu, vi hade nyligen motorn på service.Så för första gången gick den riktigt bra, så hände detta. faktum är att det mesta har krånglat sen vi köpte den i höstas, kan det vila en förbannelse över båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kene 0 Postad 15 Maj , 2006 Motorn vill inte gå på tomgång heller, när jag sänker gasen så dör den. Men om nu packningen mellan rigg och växelhus är trasig, kan man köra båten? Vi har ju ca 1 km till upptagningsplatsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 15 Maj , 2006 Det låter dumt att chansa faktiskt. Kan bli ännu dyrare att laga om något mer händer under den kilometern. Be någon båtgranne dra din båt till upptagningen istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 15 Maj , 2006 Det framgår väl av tidigare inlägg att du snarast måste ta upp motorn och lämna in den på verkstad för genomgång av växelhus osv. Som ett ord på vägen vill jag ändå slå ett slag för bärgningsförsäkring i form av Sjöassistans och/eller Trossen. Så slipper du be någon båtgranne komma och hämta dig i framtiden. Nu menar jag inte att du kommer att köra på grund mer utan det kan bli andra fel på motor/båt vilket gör det besvärligt att komma in./mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kene 0 Postad 15 Maj , 2006 Jovisst måste motorn till verkstad,för nu har vi gjort det vi kan vid hamnplatsen.Har haft en motorkunnig kille med mej för att titta på motorn och nu såg vi även att det tränger fram vatten ur alla tändstift. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 15 Maj , 2006 Kan nog nästan säga att avgasplåten rostat sönder då får du in vatten i cylindrarna bakvägen. Detta är ett vanligt fel på äldre Murklor, är ganska lätt att kolla och byta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kene 0 Postad 16 Maj , 2006 Pratade med Marinservice nu,dom tror kylmantelpackningen har gått.Ganska lätt att byta sa dom,nån här på forumet som har bytt en sån? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kene 0 Postad 16 Maj , 2006 Försökte få marinservice att komma till båtplatsen och kolla på motorn, men det var helt omöjligt.Dom har jobb upp över örona, och det förstår jag. Har pratat med Bosses Marin nu nästan varje dag, och dom är faktiskt jättebra. Jag vet att jag har ju grymtat lite förrut om dom men har nu fått mycket hjälp och tips över telefon av dom. Ingen av er som bor i Karlstad som har lust att kika på motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 16 Maj , 2006 Det är samma felsymtom och samma ställe som avgasplåten, plåten är till 99% säkerhet sönder rostad. vatten kommer då in via avgasportarna. Ta bort yttre mantelkåpan så kommer du åt plåt o hela skiten där innanför. Är inget svårt att byta under förutsättning att ingen bult jävlas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kene 0 Postad 16 Maj , 2006 Kanske en dum fråga, men jag är alldeles ny på båtmotorer. Det är vår första båt&motor och vill lära mig. Vad är en mantelkåpa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 16 Maj , 2006 Bara gott att säga om Bosses i Karlstad Mycket kunniga och hjälpsamma! Var det på Klarälven du gick på .. den är ganska lömsk just nu, mycket strömt och sandbankar som flyttar på sig ... plus allt timmer som flyter omkring! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kene 0 Postad 17 Maj , 2006 nej... vi åkte på något i en av kanalerna vid orrholmen/mariebergsskogen. Vi åkte in i dy/sand. Klarälven vågar man nog inte åka i än i alla fall. Verkar ganska lurigt där, som du säger. Nåt annat man måste se upp för här i Karlstadtrakten? Vi är nyblivna båtägare och känner inte till sjön riktigt än. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 18 Maj , 2006 Klarälven vågar man åka på ... men i lägre fart och under stor uppsikt Vi tar ofta styrpulpetaren via deltat in till någon restaurang i Karlstad och det är en riktigt fin tur, så Klarälven ska du inte vara rädd för .. men behandla den med respekt och vördnad! Som nybörjare på kanalen bör du ta det riktigt lugnt tills du börjar lära känna henne, därefter beträder du henne med lugn och respekt Dom största farorna är sandbankarna och allt sjunktimmer som är kvar sedan flottningen. Men du lär dig att se dem efter ett tag ... men tänk på att när su ska väja för dem så är det aktern som måste undan, och eftersom du styr med aktern så måste du sladda tillbaka för att aktern ska gå fri! Se även upp vid möten så det inte ligger någon stock ivägen .... Sandbankarna ser man oftast först på akterskummet från motorn som blir betänkligt grumligt och brunt .... På själva Vänern är det alla blå områden på sjökortet som kan vara riktigt lömska ... ta det lugnt där! Och VARNING vid själva utloppet av deltat till Vänern, för där kan det grunda av riktigt ordentligt pga all sand som lägger sig där när strömmen stannar upp och sanden sjunker till botten ... du kan riktigt se hur sandigt aktersvallet blir där! Lycka till ... ser du en HR455s med en HONDA 40 på akterspegeln så är det jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kene 0 Postad 31 Maj , 2006 Problemet löst, tror jag. Icke förbränd bensin kom ut med avgaserna, därför sörjan som blev i vattnet.En av förgasarna sprutade ut bensin, efter genomgång och inställning av dom funkar motorn bra igen. Bekymmret med kylvatten runt tändstiftena kvarstår,,med 99 procent säkerhet är det kylmantelpackningen som läcker.Nya packningar på väg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 1 Juni , 2006 Det kommer alltså ut vatten i skarven mellan powerheaden och toppmantelkåpan, när tändstiften är monterade, är det så man ska tolka ditt inlägg? Är det det du menat hela tiden? Jag fattade som du hade vatten på stiften och det skvätte ur tändstifthålen. Är det så kan du nog glömma avgasplåt och dyligt. Då är det toppmantelkåps packningen som gett sig. Hoppas det är den du beställt. Vilket fall som helst passa bultarna kan sitta som faan, inget kul att dra av en sådan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser