Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
kallle

tillverka kylbox i båten, utan ström nån bra idee?

Rekommendera Poster

riktiga kylskåp dra för mycket ström.finns ju en hel del del förvaringsutrymme i min ht nåt. om man typ isolera en lådan med frigolit. kan detta vara en bra lösning? sen fryser man 1,5 liters plast flaskor som håller kylan. nån som ha bra idee om detta? vill det ska hålla ca 2-3 dagar kallt. så man kan ha mat o läst där i

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan hitta matrial till en kylbox hos Hjertmans art.nr:4796-1 tex, ju fler frysta flaskor ju längre håller kylan. Annars så klarar ett fritids batteri att driva en kopressorkyl i 4-5dygn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

smidigaste slippa allt med stöm, jobbigt ladda så ofta.

ska kolla om ja hitta nått bra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!
Vi lånade en större båt för några år sedan i göteborg. Den hade en stor kylbox som man delvis fyllde med is från någon fisk industri. Höll kallt i en vecka. kanonbra. Kanske bra med flaskor så slipper man smältvattnet på slutet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

japp det är sant. slipper man allt blask, frågan är vilken som är det bästa sättet att klä en låda med. så det håller kylan bäst. för en kylbox få man ju inte plats med så mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har alltid haft isbox i mina båtar. Nu håller jag på att bygga en kyl/isbox i min nuvarande båt. Det fanns tidigare en vanlig kylväska integrerad i pentryt. Jag har tagit bort den men behållt locket och en del av den övre innre delen som stos upp mot locket.

Pga att jag vill bygga bort lite döutrymme och för att jag skall kunna nå i hela den nya boxen är den isolerad 5 - 15 cm (mestadels det senare). I en riktig isbox för lösis bör det finnas ett avlopp med vattenlås för smältvattnet. Jag har satt in det i min nya box.

Den kommer att i huvudsak kylas med en kylkompressor. Jag fundera på och har i stort sett löst problemet och tänker bygga en egen AUS. Dvs krompressorn kyler ned boxen ytterligare när genneratorn laddar eller jag ligger med landström.

I de isboxar jag haft tidigare har köldmediet varit just is. I Kungshamn där jag bor har vi ett isverk så det är lätt att få is. Jag brukar gå ner och hämta en back med is och fylla isboxen till brädden ett par dagar innan jag skall ut och segla. När jag avseglingsdagen packar mina väl nedkylda varor, har isen smält ihop så mycket att varorna får plats. Sen klarar sig isen i en vecka.

Jag brukar fylla på en spann eller två när jag går förbi ett isverk. Bohus- Björkö, Glommen, Dragör (Danmark) och Langesund och Kyrkviken på Hirda och Sirevåg (Norge) är ställe som det brukar va lätt att få is på. Det finns en del andra ställen också. Fiskaffärer bl.a.

När jag sticker ut över en helg brukar jag ha med mig tre/fyra petflaskor med fruset vatten. Det fungerar utmärkt för ett par dar.

Bifogar en bild på min is/kylbox så långt den är klar. Sen jag tog bilden har jag moterat förångaren. Jag skall sätta dit avbalkningar så att förpackningar och tuber håller sig på sin plats och inte far omkring.

När det är klart skall jag naturligtvis sätta dit sista väggen.

tommy

post-945-1394234643,6263_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok det låter lovande för din del.ja kommer max vara ute 3 dagar. is kommer ja ej kunna få tag på. så i mitt fall få det nog bli pet flaskor som ja fryser. borde vara det som håller längst, som ja kommer på nu. frågan är ju om ja bara kan lägga dessa ï lådan i båten, eller isolera där innne, eller gör det ingen nytta kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De isolerskivor som jag har innerst är belagda med plast och och är ganska dyra. Jag har annvänt makfrigolit där jag isolerat extra. Om du gör det enkelt och billigt skulle du kunna isolera upp en låda med markfrigolit i dubbla lager och göra ett lock i samma matrial. Det kommer kanske inte all hålla för evigt men som sagt - de är ganskla billiga.

Markfrigoliten tål inte polyesterplast men dock epoxi enligt upg. Jag har inte provat själv, men kan göra det om du vill. Epoxi är ju ganska dyrt, speciellt om man om man köper små förpacklningar. om man lägger ett lager matta laminerad med epoxi på insidan håller det betydligt längre (båten ut) 

Petflaskor med fruset vatten är alldeles utmärkt för ett par dar.

bifogade bilden visar vattenlåsen av plastslang. Om du gör en enkel box och använder petflaskor behövs den inte. 

tommy 

post-945-1394234643,7896_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja gör nog den enkla lösningen med pet flaskor. ha ju inte så stor båt.

tack för hjälpen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att använda frysta plastdukar funkar bra, och om man vill förnya dem så kan man alltid prova att köpa glass i nån kiosk innan de stänger och be att få lägga in dunkarna där övernatt. Det går ofta bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...