Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
shetland

Omlackering kostnad??

Rekommendera Poster

 Hej!

Jag undrar om nån vet vad det kostar att låta en firma lackera om båten, på ett ungefär..Det är en shetland 570 med en jätte ful färg.

  / M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det beror på... omlackeringar är allt annat än billiga så i alla fall lite över 10 000:- får du nog räkna med om du ska låta en firma göra det.

Men det finns billigare vägar, om du vill/har möjlighet att göra en del av jobbet själv. När jag lackade om min HT gjorde jag grundarbetet själv, dvs. jag slipade ner hela båten, spacklade upp henne och lackade också grundlacken (slipgrund) själv

(kräver att man har en ganska så redig kompressor och en riktig färgspruta.) 

 

Sedan köpte jag lack i samråd med en lackerare som sedan bara behövde lägga själva lacken. Nu var det visserligen farsan som betalade, men jag vill minnas att det gick på en ca 5000 sammanlagt... och det blir ju inte lika blodigt iaf. 2.gif\

 

 

//Billy

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10 000kr är nog att ta i.. Men det är dyrt! Gör man det själv däremot kan man komma undan ganska billigt, det blir väll bara kostnad för färg, spackel och kanske sandpappersmiley-smile.gif\ eller? Jag ska lacka om båten i sommar och jag räknar med att det ska kosta runt 2000kr.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej grabbar. 

 

Kan medela att 10 lapps itne är att ta i . Håller på med mycket lackeringa och en båt som flipper 575 som är ofta folk frågar va man ska ha för att lacka om en sådan så brukar jag ta 12 tkr. Och då gör jag följande. all urplockning av allt .allt slip jobb, spackling .grund lack ,slipa grundlacken. lackar klart. och sen plockar tillbaka allting , får jag samma båt som är klar för bara lackering så brukar jag ta mellan 4500-6000 beroende på hur mycket jobb de ligger bakom .  

 

Men det går säkert att hitta någon som är mycket billigare än mig. 

 

Mvh Flipper 510

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jösses smiley-tongue-out.gif\ var köper du färgen ?.

Lackade bakre sittbrunn på snipan och bara härdaren kostade 800:- litern.

Matreialet kostade med 50% på härdaren 1700:- moms. Då är inte grundfärg - slippapper - och spackel inräknat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på vilken typ av färg man använder och om man har kontakter ;) Dessutom är ju min båt ganska liten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten ? Det var (är) min akterdel också.

post-19228-1394234676,754_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har då lackat min med billack ovan delen sen under köpte jag båt lack. kalaset slutade på ca 2500kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.Varför lämna in på lack, det låter dyrt. Jag lackade min själv, och det blev mycket bra resultat(kolla sjöbod)Köpte internationals färg Brightside. lät att stryka ,inga rinningar och flyter ut mycket bra.

MVH Kurran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...