Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
larsjoh51

Problem med cirkulationspump för värme

Rekommendera Poster

Fösöker få fart på värmesystemet i min båt. Jag aldrig haft det i gång. Det är ett vattenburet system som värms med en gasolvärmare. I systemet sitter en cirkulationspump och det är den som är problemet. Har spolat igenom slangar och element och det kommer igenom vatten. Pumpen går och jag har fyllt upp inloppsslangen till pumpen med vatten men pumpen får inte fram något vatten genon systemet. Vad kan vara fel? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nån dold kran vid radiatorerna?...

prova att spola igenom systemet med en vanlig vattenslang...

kör cirkpumpen så att den pumpar från en hink till en annan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har spolat med slang och det funkar. Skall köpa ett par bitar slang idag och göra ett försök från hink till hink.

Har sett över värmaren i vinter. Det är en riktigt tjusig pjäs tillverkad i mässing. Den ser ut som en äldre variant av hembrännare fast snyggare. Dessutom finns det expansionskärl som sitter på väggen också i mässing.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjusig båt du har !

Med allra största säkerhet så har du luft i systemet. Enkelt problem kan tyckas och kan så ochså vara beroende på hur instalationen är utförd. Ett sätt kan vara att spola igenom systemet enl de tips du fått tidigare problemet är när du ska avbryta spolningen och koppla ihop systemet utan att det bildas luftfickor igen. Om rörinstalationen är någorlunda vågrät kan du kanske genom att tippa båten åt något håll på båtvagnen få ut luften ur systemet. Lossa på anslutningar på högpunkter och avlufta kan vara ett annat sätt att komma fram, vilken metod som du bör använda beror som sagt lite på instalationen av anläggningen. Titta & fundera på hur du kan tänkas får ut luften innan du börjar så att du inte bara flyttar runt problemet i systemet.

mvh eje

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som föregående skriver, luft! Som du själv säger är det en cirkulationspump, ingen tryckpump. Är det en kuftblåsa någonstans kommer inte vattnet fram, hur bra pumpen än är. Lirka med slanganslutningar, pumpa(kläm)på slangar, vicka på båten, ut och kör... men ha locket av och expansionskärlet fullt hela tiden. Om möjligt pumpen igång men inte värmaren. Till slut går det nog ;-)

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen. Jag skall prova dem. Jag tänker inte prova att vicka båten, den väger tre (3) ton!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...