stinscorp 0 Postad 10 Maj , 2006 hej jag har ingen direkt erfarenhet om båtar men försöker lära mig nu när äntligen har köpt en! Så nu vädjar jag efter hjälp från erfarna båtägare! jag har köpt en jofa kuling -tidigt 80 talare! funderar på att måla den vit, hur målar man och vad ska man tänka på? vad kostar färg och var köper man den? Har ingen motor till den ännu men ska köpa, men vet inte om det ska vara en kort eller lång rigg? väldigt tacksam för svar /JON Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatrikE 0 Postad 10 Maj , 2006 Hej !! Kort rigg 15tum-381mm Lång rigg 20tum-508mm Taget från prispressarna.se Kan säkert skilja lite fabrikat emellan. Så det är bara att mäta och se vad som passar. Skulle inte förvåna mig om Du har kort. Mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jockenordlander 0 Postad 11 Maj , 2006 Kan ge dig lite tips med färg mm då jag själv precis har lackat om min båt. Några saker att tänka på: Vill du ha en riktigt snygg lack, gå till en proffesionell lackerare som gör jobbet. Är du mindre noga med slutresultatet och förväntar dig bara en hyffsad lackning kan du göra det själv med roller och efterstrykare. Jag märkte att det kanske blir 50% mindre bra gentemot sprutlackering (eftersom min båt var så gammal så valde jag att göra det själv då det finns en risk att lackningen blir dyrare än vad båten är värd). Det finns hur många trådar som helst angående detta ämne på forumet. Så sök vidare angående handhavanden mm. Färg kan du söka på Internet och se vad som finns men jag tycker man ska satsa på Internationals färger ( väldigt lätta att arbeta med samt att resultet blev bra). Själv andvände jag International Top Lac, kostar ca 210- 250 spänn burken beroende på var du handlar. Sedan ska du ju ha grundfärg mm. När jag lackade min båt en Crescent ca 4.80 lång och 1.80 bred så hamnade färg plus roller, grund färg mm mm på ca 2,500 sek. Lycka till med målningen och framför allt sök här på forumet så finns det många bra tips. // Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahaa 2 Postad 25 Maj , 2006 jag har lång på min .. ca 51 cm. vet ej om den är ombyggd. har själv forskat en del på ämnet och de flesta säger kort. undrar om det finns 2 olika aktersp. kan skilja på årsmod tror jag min är 78-79. nyare än så borde ha lång då...om min inte är höjd förstås.//nybörjare på båtar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
beppo 0 Postad 30 Maj , 2006 de ska vara lång rigg på en kuling Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stefan077 1 Postad 31 Maj , 2006 Hej! Har haft en kuling, tror den var ifrån -88. Jag hade kort rigg på min,och jag vet att vi diskuterade mycket om det skulle vara kort eller lång. Min motor var på 30 hk och det var i klenaste laget. Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahaa 2 Postad 31 Maj , 2006 Det finns alltså både lång o kort. Om inte kort är standard och de långa är ombygge.? Min ser iallafall orginal ut!--lång alltså Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser