Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
jaape

Inget kylvatten!

Rekommendera Poster

Min son köpte nyligen en begagnad Evinrude 20 hk en ca: 20 år gammal motor. Motorn startar lätt och går fint men det kommer ingen vattenstråle som indikerar att kylningen fungerar. Inget skit i slangen och impellern verkar fungera väl och var hel när jag demonterade riggen och impellerhuset. Någon som har förslag på vad jag skall göra härnäst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda jag kan föreställa mig är stopp i kylkanalerna eller att impellern inte drivs runt som den ska. Impellern ser bra ut....men fungerar driften???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hela drivlinan verkar ju fungera eftersom propellern snurrar runt när växeln läggs i. Impellern ser helt felfri ut, kilen är också på plats i kilspåret. När jag startar motorn kommer bara en ljus rök ur skvallerröret. Kan man spola eller använda tryckluft bakvägen, det kan väl inte skada?  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En chansning, impellern kan se bra ut men har släppt i vulkningen. Är motorn 20 , så är det ändå tid att byta impellern./mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förutssätter att du bytt ut impellern.....hmmmmmm! Chansa inte med en yttre inspektion det är ju gummits elasticitet som förloras och därigenom fårmågan att transportera tillräckligt med kylvatten. Nu tror jag inte detta är problemet men för säkerhets skull så hade jag bytt ut den ändå. Jag tror att det helt enklelt är saltavlagringar i kylkanalerna som är orsaken. Lyckas du spola bort problemet ska du vara glad. KÖR STENHÅRT och testa båda vägarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag räddade min gamla Johnson med oxalsyra. Det fanns att köpa på apoteket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...