Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
cataholm

Byta stödlager VP 250-drev ?

Rekommendera Poster

Hej !

På drivaxeln mellan motorn (B20) och drvets (VP 250) knutkors sitter ett stödlager. Det har gått sönder och kvar sitter den yttre lagerbanan och framför den en packbox (tror jag). Om man tittar in i skölden från aktern. 

Är det någon som vet hur jag kan få ut resterna av lagret och packboxen ?

Låsringen bakom lagret har jag fått bort.

Jag är tacksam för alla tips då jag bara har en dryg vecka på mig att fixa drevet innan sista försöket att sjösätta.

Axelskadad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår dig rätt har lagringen i skölden gått. Och du tänkte byta lagren utan att demontera skölden. Lycka till, det går men är djävligt svårt.

Jag föreslår att du tar ur (tar fram motorn) skruvar ner skölden genom att lossa de sex 1/2 tumsbultarna och plockar ut skölden. Sedan är det bra att ta bort den yttre packboxen då kommer du åt två segesäkringar, lossa en yttre och dra därefter ur axel med lager. Ta sedan bort den inre segesäkringen och byt lager. Montera i omvänd ordning.

Men tyvärr är en vecka en väldigt kort tid, så lycka till/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenare !

Givetvis finns det många olika svar att hämta på detta forum. Här är ytterligare ett. Att dra loss motorn och skruva bort struten är inte gjort i en handvädning. Speciellt när bultarna(6 st) in i struten vanligvis sitter mycket hårt och kan behövas borras ut. Jag har monterat bort grejerna så jag vet hur klurigt det kan vara. Vidare kanske du inte har plats att flytta fram motorn ca 3dm som behövs.

För att dra ut lagret banan skulle jag lägga kraft på att bygga eller hitta en utdragare som passar för ändamålet.

Jag skulle rekomendera att undersöker denna metod innan du skruvar bort hela motorn.

Kolla denna tråd där ser du den typ av utdragare som du skulle kunna ha nytta av.
 http://www.maringuiden.se/forum/;thread=75723&highlight=avdragare
/ Plarsa 
http://ockelbo.plars.org

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, här får man många tips av alla slag.

Mitt problem består i att få bort den yttre lagerbanan till kullagret i struten. Resten av lagret var trasigt så axeln följde snällt med när jag tog bort drevet. 

Om jag sett rätt så sitter det en packbox framför lagret och då borde det väl gå att bakåt dra ut packbox och lagerbana t.ex med hjälp av en glidhammare.

Jag har fått tag på en beg. drivaxel som inte kostar skjortan vilket en ny gör. 

Helgarbetet är räddat. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

Hej. ja det sitter packboxar på båda sidorna om lagret och låsringar. jag tog en lång skruv och skruvade fast i packboxen och så drog jag ut packboxen det gick bra. sen som du säger får du använda en glidhammare till resterna av lagret. här har du lite sprängskisser att titta på http://www.teal22.fslife.co.uk/fiche/index.htm

MVH Laxen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

14.gif\ Problemet löst. Köpte en minimaskin typ Dremel och kapade lagerbanan.

Det tog lite tid, men det gick - skönt !

Nu hoppas jag att det nya lagret snällt vill komma på plats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...