Gå till innehåll
söndag 02 mars 2025
hajenhajen

Batteriförbrukning ? tv ? och orka stara motorn..

Rekommendera Poster

tänkte fråga, lite saker ang bil batteri, har ett på 60Ah.

Har även tv i båten, ibland laptop.

Hur länge kan jag tex köra tv / laptop på batteriet, innan det tar slut?

Hur räknar jag ut Watt gällande 60Ah... ???

Hur mycke batteri behöver jag för att dra igång startmotorn?

Hur länge kan man ha ett batteri stående, utan att använda det...så det blir urladdat? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strömmen x spänningen = effekten.

1 amp på 12 volt blir alltså 12 watt.

Sen är det bara att räkna på 60 Ah.

Hur mycket som behöver vara kvar i batteriet för att kunna starta motorn vet jag dock inte.

Jag skulle rekommendera att ha dubbla batterier, ett för start och ett för övrigt om man ska ligga stilla länge med en massa saker igång.

Vill man göra det riktigt enkelt så kan man ju ha ett extra med bara så man kan starta med startkablar om det inte vill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

då menar du att allt sitter som vanligt på ett batteri, starten, tv o allat annat. och sedan ett löst batteri, som jag sedan bara sätter startkablar i om jag ej får igång motorn ?

alltså svartkablar från löst batter till det vanliga batteriet, o sedan bara dar igång?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mja, mjo fast det låter stökigt med separat kablar.

Detta är ett standardproblem, det finns en standardlösning, två batterier:

1 batteri som enbart är anslutet till start av motor.

2 ett förbrukarbatteri som är kopplat till allt annat

Batteri 2 är normalt bortkopplat från motorn och laddning och batteri 1. Det kan tömmas helt av LapTop, TV, lampor etc och inget händer mer än att man inte får ström. Det går fortfarande att starta motorn med batteri 1.

När motorn startas så kopplas både batteri 1 och 2 in och laddas.

Sidan 2 i Skyllermarks informationsblad innehåller schema på hur man ska koppla.

Ett batteri kan välan stå en månad eller två och man kan fortfarande starta motorn. Ska man vara säker så bör man väl ha en halva kapaciteten kvar för en start.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

helst ska du göra som Anders beskrev här.

Mitt förslag var bara som backup om man inte behöver detta så ofta, och tror att det går ändå...

Är det inom- eller utombordare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I så fall borde du ha plats att skruva dit ett extra batteri plus lite relä och kablar, t ex det färdiga kitet från Skyllermarks.

Ja det är väl lite bök, men sedan kan man köra radio, lampor och LapTop utan att oroa sig, man kan alltid starta motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

en fråga till...läste lite på skyllermark, men gällande om man kör båten, o anväder ström, vill säga motorn är igång. hur mycket förburkas från batteriet då? eller är det så att inget förbrukas, eftersom motorn är igång, o då laddar batteriet ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I detläget håller jag med, skruva i ett batteri till.

När du kör ska det inte dra ur något alls, vad du än använder, under förutsättning att du inte har en väldigt klen generator!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...