RasmusC 0 Postad 10 Maj , 2006 Hej! Är ny här, verkar var ett bra forum. Jag har en Fletcher 15 med en Johnson 60hk på, båt och motor från -91 eller -90. Nu behöver jag byta propeller eftersom orginalproppen är skadad. Undrar om någon vet vilken dimension som kan passa? Gör nu 35knop exakt (mätt med gps) vilket jag tycker är lite med tanke på att båten är väldigt liten och lätt. Tycker också att den varvar väl mycket men jag har tyvärr ingen varvräknare så jag ser. Vet inte heller vilken dimension det är på propellern som sitter på men det ser ut som orginal. Tacksam för svar! (har sökt men inte hittat något) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henkan 0 Postad 10 Maj , 2006 Tror att orginalpropp är 15tum, är dock inte helt säker.Hur stor är skadan? Oftast är det mycket billigare att laga den.Jag betalade 500: - för min, hade två rejäla hack i den. Hälsningar Henkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RasmusC 0 Postad 10 Maj , 2006 Tanken var att se om det går att få båten att bli snabbare om jag ändå ska byta... Den är inte särskilt skadad bara naggad i kanterna. Antar att jag får skaffa varvräknare och ta reda på vad för prop jag har nu. Efter att jag läst en del här så verkar propulse mycket omdiskuterad... Blir inte säskilt sugen efter alla negativa erfarenheter. Får ta mig till en båtfirma så man kanske kan testa några olika. En rostfri verkar väl dyrt för den gamla motorn. Räknar med att få lägga ut ca 2papp är det rimligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RasmusC 0 Postad 15 Juni , 2006 Hallå! Tänkte lyfta tråden lite Har varit och kollat att jag har en 13.25x17 alu propeller på min lilla båt! Har också förstått att det kan vara svårt att säga något om ny storlek på propp utan att veta vilket maxvarv jag har nu med denna. Men tar gärna emot förslag på annan storlek för att båten ska gå lite snabbare... Kan det vara rimligt att prova 13x18, alltså lite mindre diameter och större stigning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 15 Juni , 2006 Tjena... Ska du ha ut toppfart så är inte Propulse så bra, då ska du satsa på en tunnbladig stålpropp. Propulsen är bra om man vill ha bra grepp om man ska dra upp vattenskidåkare o sånt. Åk till en seriös handlare som kan hjälpa dej. En seriös handlare låter dej låna olika proppar så att du kan hitta rätt prop för det som just din båt och åkning kräver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 16 Juni , 2006 Hej, har en helt ny Johnson orginalpropeller i orginalförpackning i aluminium för en 60 hk som jag tänkt sälja. Om du är intresserad kan jag kolla stigningen på den, tror den är för en lätt till medeltung båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RasmusC 0 Postad 21 Juni , 2006 jag lovar att jag ska gå till en handlare men, kan någon kanske kan ge tips på åt vilket håll jag ska ändra dimensionern på proppen? har sett att det inte går att sätta i propp med större diameter, är det isåfall stigningen som ska ökas lite (vill ha mer toppfart)? förutsatt att den varvar ut. kanske även minska diametern lite för mindre motstånd? tar gärna emot tips så att man har lite att fundera på... finns ju alltid ebay om jag lyckas prova ut en bra propp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser