Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
nikbo

Måla däcket?

Rekommendera Poster

Vi funderar på att måla däcket på vår Birdie 24. På de räfflade halkytorna har gelcoaten börjat försvinna på en del ställen. Är det någon som har erfarenhet och tips hur man ska göra för att få det bra? Har sett en del skräckexempel på hur det kan bli om man inte lyckas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Hej, jag har på min för året nyinköpta båt samma planer. Tillvägagångssättet jag tänker göra det på är följande. Maska in områdena, slipa ner ytan, tvätta med aceton,grunda med 2-komponent epoxyfärg, sedan använda halkskyddsfärg med halkanixpulver iblandat. /wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På rekommendation av sjöboden där jag köpte halkskyddsfärgen, sa de att det räckte med att tvätta noga med koncentrerad båttvätt. Detta gjorde jag, maskerade av och målade sen med grundfärg före halkskyddet. Hade jag tänkt lite och inte haft så brottom, hade jag nog gjort som föregående skrivare och epoxibehandlat också. Vad man också ska tänka på (gjorde jag inte heller) är att man tar bort maskeringstejpen snart efter målning, alternativt använder specialtejp för ändamålet. Annars sitter limmet kvar i den rentvättade gelcoaten och måste värmas & skrapas bort. Bara pappret följer med... Som på min båt 7.gif\. Man kan också ta bort tejpen mellan påläggning av grundfärg och halkskyddsfärg. Men vänta som sagt inte för länge med att ta bort maskeringstejpen.

Nå, efter en säsong sommar/vinter, sitter färgen kvar och ser vit och fin ut i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...