Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Gäst Palle kuling

Lurad ... Vad göra ??

Rekommendera Poster

Gäst Daniel Johansson

Hejsan, hur går det för er?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nicke

Tjena! Har läst om ditt fall här med stort intresse, undrar hur det gått för dig? Såg förresten en annons på blocket precis häromdan där en bild på en Bayliner 2150 årsm. 85-86 finns på bild, men annonsen säger att det är en 1989:a... Nu kan det ju vara så att det inte är båten på bilen , men det står inte någonstans i annonsen. Jag har själv en 85:a därför känner jag igen modellen, och 87- ser inte likadana ut. ( http://www2.blocket.se/view/2111849.htm) Tips för koll: årsmodellen på båten står inpräntat i höger akter, på utsidan. Kommentera gärna... Mvh Niklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst palle kuling

Hej Jodå , vi har kontrollerat med hjälp av nummret som står att det är en 1952 en 89 som jag har och inte en 2152 som jag trodde mig ha köpt..kan tyvärr inte uttala mig om huruvida båten på bilden är en 85:a eller vad det är för årsmodell Ännu har vi ej kommit till Tingsrätten, men säljaren verkar ha fått kalla fötter då han tagit kontakt med mitt ombud och försökt deala, men än så länge så är ha ljusår i från vad vi kräver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det en firma som har ägnat sig åt detta bedrägeri eller är det i egenskap av privatperson? Har tyvärr noterat att det finns gott om skojare i marinbranchen. Är man för ohederlig för att bli bilskojare kan man alltid kränga båtar? Detta verkar även gälla delar av servicesidan. Har hört skräckexempel på ospecificerade renoveringar till hutlösa belopp. Finns det inge sammanslutning av seriösa aktörer, som verkar mot dessa skojare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matte Bro

Jag har samma problem som Palle Kuling, Jag köpa en Maxi 77 av en båthandlare på tjörn för 62 tkr. Jag seglade den en sommar. Sedan skulle min bror låna den och han sa det var en Optimistjolle jag hade köpt. Men jag tycker den är fin, så jag behåller den nog. Trots att den är lite trång om man är fler än fyra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur har det gått? Förlikning eller fortsatt marsch mot tinget. :roll: För Din skull hoppas jag väl på en smidig lösning för alla andra som råkar illa ut får vi väl hoppas på en prejudicerande dom! ;-) Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant historia.. Hoppas du skriver hur det gick! Man måste var grymt försiktig idag när man köper kapitalvaror som båtar/bilar/villor osv... Det värsta att sådant här kan sunka ner ens liv för åratal framåt.. Och det är ju ingenting värt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jonas

Hej! Jag har drabbats på ett liknande fall, fast i mitt fall handlar det om en felaktigt angiven motorbeteckning. Jag upptäckte i samband med att jag skulle beställa reservdelar och jag har en motor som är sämre än den i annonsen angivna. Som jag ser det är det köplagen som gäller (mellan privatpersoner). I marknadsföringen har det angivits en felaktig motorbeteckning som skulle ha inverkat i köpet. Säljaren har heller inte korrigerat den felaktiga uppgiften . Knäckfrågan är om säljaren kan skylla ifrån sig att han inte visste vad han sålde? Om detta inte är fallet skulle jag kunna kräva hävning av köpet eller någon annan åtgärd. Väntar med spänning på resultatet från tingsrätten. Jag har kontaktat säljaren och funderar på att gå vidare. Det finns de som tycker att man som köpare måste göra allt, men säljaren har också ett ansvar (Det är väl säljarna som är skraja om sådana här saker kommer upp och att man inte kan blåsa folk hur som helst). /Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Roger Bäck

Hej på dej Palle, hoppas att det gått bra för dej. Du kan väl skriva hur det gått...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur går/gick det...? Jag/vi måste få veta!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Pallekuling

Hej alla Nu äntligen har jag fått en tid i tingsrätten....den 2/9 snacka om att allt mal långsamt. Min advokat har rått mig att bekosta renoveringen av kylsystemet då vi får ytterligare ett vittne på det verkligen är fel där (också) samt att vi då får ett kvitto på hur mycket det faktiskt kostade att laga detta. Vidare så anser han även att jag kan nyttja båten i sommar då jag faktiskt har betalat 110 000 kr för den, detta förändrar inget i sak , då det ju fortfarande är fel båt...men hellre fel båt i sjön i sommar än fel båt på land... Hur som helst enl flertalet jag har talat med så kommer säljaren att åka dit för detta, falsk marknadsföring, skadestånd, hävning, etc....det blir inte billigt för den stackars säljaren. Lägger med en bild på båtskrället Palle Kuling

post-0-1394234272,2778_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst daniel

vet stackarn om denna sida...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Palle kuling

hehe....modellen är en 1952, dvs 19 fot lång...årsmodellen är 89 och ja , stackarn känner nog till sidan , och det kan nog vara bra så kanske han ger sig självmant...;) men det är hans huvudvärk, jag ger mig inte i allafall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Martin

cool båt by the way...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Nicke

Hej, när jag tittar på bilden du har bifogat ser det ut som om din båt har skarndäck(tror det heter så? - ca 1.5 dm bred kant att gå på) på sidorna. Så vitt jag vet har endast 2150-modellerna det, samt förvaringsluckor under rygg-mot-rygg stolarna. Detta finns inte på 1950-modellerna. Mvh Nicke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst mange

Jovisst är det en 1952 även fast likheten bedrar.. här kommer en bild på en 1952 från 1989

post-0-1394234278,6337_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst mange

skickar en bild på en 2152a från samma år oxå.. visst är dom lika men man ser ju att fördäcket är längre på 2152an

post-0-1394234278,6723_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Henrik

Hur går det med rättegången? Fick du dit säljaren? Hoppas det i allafall!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Palle kuling

jadu Nicke...då ser du hur lätt det är att bli bedragen :cry: Nu är det dock så att vi har det bekräftat av både en tidigare ägare och av Bayliner (via id nummret) att det är en 1952 Inte så kul att få höra att en av de första ägarna på båten sålde den för 35 000 kr för ca 8 år sedan, och jag har betalat 110 000 kr, hur som helst i september så smäller det med rättegång så får vi se vad som händer, har än så länge lagt ut över 25000 kr på reparationer men enl båtreparatören så är det inte helt juste i motorn och någon renovering av denna kan han inte se tillstymmelse till ännu en lögn alltså....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Palle, Tycker så grymt synd om dig. Hoppas du får upprättelse i detta ärende.. Fortsätt att skriva löpande hur det går.. //TY

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lycka till i tingsrätten!! Håll oss underrättade. Jag tror att vi är många som haft mer eller mindre bittra erfarenheter av lurendrejare och skojare. Själva har vi ett ärende i ARN ang ett taskigt sytt kapell. Man måste stå på sig ibland. Skönt att se att du tar fighten!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst erki

Ja låt 'säljaren' komma hit och skriva lite så vi kan mätta vår nyfikenhet :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jösses! Har just spendarat en lång tid med att läsa hela detta ärende. Det är otroligt vilken tid en sådan här process tar. Har själv precis köpt en båt och än så länge känner jag inte mig lurad, den går och är perfekt. Jag lät en besiktningman titta på båten och det känns tryggt. Hoppas att det löser sig på bästa sätt och att du trots allt får en underbar båtsommar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Cap. A

Går precis i tankar att köpa en båt från 70-talet och man är ju lite orolig att man ska missa något eller att säljaren döljer nåt. Och inte blev det bättre efter att läst detta. Palle Kuling måste ju vinna, annars är det bara ännu en spark i ändan från det svenska rättsväsendet. Efter så här lång tid hade nog mitt tålamod varit slut och säljarens stuga kaffeved eller nedbränd... :mad:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst John Edvardsson

Hur har det gått för dig, Palle Kuling?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mange

Hej! Har precis läst igenom denna tråd. Och jag sitter med kanske samma dilemma, Köpte en Maxim för tre år sedan med uppgift om att det var en 80-årsmodell har sedan sett i båtens papper att det är en 79 á. e de ngn som har uppfattning om det är någon pris skillnad på så gammla båtar eller om det inte är något att bry sig om.

post-0-1394234287,9737_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag, utan erfarenhet av så gamla båtar, så är det ingen prisskillnad, skicket avgör!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej palle , du måste skriva liote å berätta hur d går. riktigt spännande det här. lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst En som varit med

Hej Palle.... Ska bli intressant och se hur det går. Jag vill bara varna dig lite och ge några tips då jag varit med om liknade. 1. Dra inte upp förväntningen på pengar för mycket. Om man vinner så kan det bli svindyrt för motparten (det blev det i mitt fall) men själv får man väldigt lite. Det är nämligen rättegånskostnaderna som motparten får betala vid förlust. Det Viktiga för mig var att får rätt moraliskt, sen att jag inte fick mycket pengar i handen spelade mindre roll. 110.000 kan ju vara rimligt för en 1952 om man tittar på annonser idag. Om du ska vara säker på att få en mellanskillnad så kan du inte uppskatta själv. Det måste komma från någon oberoende värderare eller liknade (och det är inte lätt att fixa, jag vet, särskillt när det gäller begagnat), Om du bara själv hävdar en mellanskillnad är det i princip omöjligt att bevisa så domstolen går med på det. En båt som är 15-20 år är svårt att hävda något om motorns skick. Normalt är ju en havsvattenkyld OMC maskin slut vid den åldern så det är dags att byta både drev, limpor och motor. Ska du vinna i rätten här så se till att ha någon form av ovädersägligt bevis på vad säljaren lovat var renoverat, sen behövs bevis på att det inte var det. Han kan alltid slingra sig med att renoverat var nya tändstift och impeller. Du har bara en chans så se till att ha allt detta på plats innan tinget, jag hade värderingsmän och andra vittnen med i rättegången. Lycka till....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...