Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
Micke-b

B20 Aq115 byte till större och ev annat drev??

Rekommendera Poster

Jag ska ev. köpa en beg båt som drivs (snarare drevs) av en B20 AQ115 och ett VP100 drev. Motorn är helt slut och måste bytas och risken är att även drevet är slut. Vad kan jag sätta dit utan bygga om allt för mycket? AQ130 borde gå att bara skruva på plats vad jag förstår men det kanske finns andra alternativ som passar mer eller mindre direkt. Hur är det med att byta drev från ett VP100 till t ex VP280 ev andra. Eller finns det andra alternativ jag bör titta på? Har som sagt ingen aning om vad som passar ihop.

 

En annan fråga, idag har motorn sjövattenkylning. Vad ska jag leta efter för att bygga om till ett slutet kylsystem?

 

All hjälp mottages med stor glädje smiley-smile.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Du har inte skrivit vad det är för ett skrov. Inte heller vad du har för ambitioner med ditt kommande båtliv.

Utan att känna till ovan fakta kan nog ändå följande sägas: Du bör nog hålla dig till ett effektutag över 100, samt motor- och drevvikt på lite över 200 kg. När det gäller storlekten på motorn får den väl vara som ursprunget, alltså en fyrcylindrig bensinare.

Mitt förslag är att du söker hela motor och drevpaket. Vilket Volvo Penta du väljer är nog beroende på plånbokens tjocklek. Har du inte eld i baken så kommer du med största sannorlikhet hitta något som passar. Men ha i åtanke att ett färdigt arrangemang är både bättre och billigare än något du själv får knåpa ihop. Med detta menar jag köp en motor med färdigt sötvattensystem. Hittar du ett motorpaket med AQ 280 drev så kommer du väldigt rätt./lycka till/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Renoverad aq130/280 får du för mellan 10-17 skulle jag tro..

med grejor för sötvattenkylning 12-18..

 

 

Om du köper det i ett paket så kan det bli lite billigare..

Men annars kan du köra aq130 och ditt 100b drev, det är inte så många hästar som skiljer faktisk. mellan 0 och 30hkr i standard utförandena..

 

kan nämna att aq130d från 1975 hadde bara 115 hkr faktisk...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrovet är Draco 2000 DC. Det är inte säkert att jag måste byta drev men det är troligt. Mina ambitioner är att få ihop en trevlig familje- daycruiser som är hyfsat ekonomisk och behöver således inte gå så fort. En AQ130 kan jag såvitt jag förstår även sätta på 100 drevet men att det är att föredra AQ130 med 280drev.

 

Tackar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du något tips om vart man hittar ett just paket? Jag vill inte renovera en motor mer än möjligtvis packa om den och byta yttre delar. Jag har sett renoverade AQ B20 motorer från ca 8000 till 25 000 men då utan drev och det framgår inte om det är med sötvattenkylning.

 

Tackar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kylningen kan du enkelt montera själv..

 

Sötvattenkylningen finns som paket på martec..eller beg.

 

Annars behöver du bara växlare, cirkulationspump o slang...

 

 

Just nu hittade jag heller inte ett helt paket faktiskt, men det kommer då o då på blocket...

 

 

Har för mig att jag sett en annons nånstans på en aq130/280 rätt nyligen, fast jag kommer inte ihåg vilket skick...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...