Tobbe78 0 Postad 8 Maj , 2006 Hej. Jag skulle vilja ha lite tips på vad man ska tänka på och testa när man köper en begagnad utombodare, hur kollar man skick mm? ja allt man bör tänka på? Tack på förhand// Tobbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbepp 1 Postad 8 Maj , 2006 Det jag har märkt på gamla motorer är att många blir svårstartade när man kört dem ett tag. Så det blir mitt test nr. 1 Sen hur propellern ser ut, nån antydan på att propellern är oval, kantstött ska tas med allvar. nr.2 Zinkanodens kondition, är den övermålad? nr.3 Rostangrepp på trim/tilt anordning? nr.4 Har man möjlighet så ska man lossa olje pluggen, så att det inte är minimjölk som rinner ut.(det ska vara ren fin olja). nr.5 Kan inte komma på mer. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipbop 2 Postad 8 Maj , 2006 Fler exempel på saker att kontrollera: - Gör kompressionsprov på varje cylinder. - Dokumentation på genomgången service från verkstad. Har motorn fått regelbunden service. Senaste impellerbyte? - Är säljaren den rätte ägaren (kanske inte alltid så lätt kolla)? - Provkör den, helst i vatten för att få uppfattning om hur den går under belastning. Finns säkert mer... Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kallsund 0 Postad 11 Maj , 2006 Tjenis. Om du funderar på en Archimedes/Crescent/Monark/Penta (samma motorer med olika namn) så skall du vara medveten om att det kan vara halvbökigt att få tag på impellrar (dock ej omöjligt). Tillverkningen av motorerna las ner 79 tror jag det var. Har två sådana härliga klenoder själv. Bra motorer i övrigt tycker jag. mvh Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 11 Maj , 2006 Är det inte nästan rak avskrivning 10 år på utombordare? Dvs priset sjunker 1/10 per år och efter 10 år är det inte mycket värde kvar alls? Äldre än 10 år får man vara glad för varje säsong man får ut? Kommentarer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 11 Maj , 2006 Om Du handlar Tohatsu så kolla årsmodellen. Tidigare modeller är lite bökiga att hitta delar till. (80-tal). Fundera på om Du kan få service på motorn inom hygglig närhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 11 Maj , 2006 Stämmer inte alls! Skicket är helt avgörande ju äldre motorn är. Med din matematik skulle min HONDA 40 97 vara värd 6.000 kr! Om du hittar den motorn, i samma skick, för 6.000 så rekommenderar jag köp, du kan sälja den på Blocket med ett antal 100% vinstmarginal dagen efter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 11 Maj , 2006 OK, jag får ge upp mina fördomar. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser