Gymmarn 0 Postad 8 Maj , 2006 Hej! Tänkte kolla om någon har en humm om vad det kan kosta att importera en båt från USA? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
errol 0 Postad 8 Maj , 2006 Det beror på vilken storlek det är på båten och vart i usa den står. Mycket lättare att svara om man får lite fakta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gymmarn 0 Postad 8 Maj , 2006 Ja, en bayliner 2455 CS handlar det om. Exakt vart i Usa vet jag inte. Tänkte bara kolla om det lönar sig... Båtarna kostar ju runt 10.000$ där. Så vad jag vill veta är ju på ett ungefär vad frakten till sverige kan komma att kosta... Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Classe2000 0 Postad 8 Maj , 2006 runt 10 000 kr för frakten.. kollar du runt lite kan man finna billigare... sedan får du lägga till momsen och tullen i sverige... så på en båt för 100K så får du väl totalt lägga på cirkus. 35.000 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lorden 0 Postad 8 Maj , 2006 10000:- för frakten el billigare? Det är nog i minsta laget. Tog en 31 fotare själv förra året. 10000:- kostade det att maila bilder på en 31 fotare från USA.... :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 9 Maj , 2006 Hade jag fått ett pris på 10000skr i frakt från staterna så hade jag inte besvärat mig själv med att försöka finna billigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danielgustavsson 0 Postad 9 Maj , 2006 Jag köpte en nyimporterad på från USA i vintras.. enl säljaren kostade det 48000 sek pga en större container var tvungen att användas.. min båt är 20 fot dock ganska bred. 2,60 MVH Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
errol 0 Postad 9 Maj , 2006 Jag tror att du får räkna med ca 3500-4500 dollar för frakten plus tull och moms. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Selor 0 Postad 9 Maj , 2006 På en sådan billig båt (10.000$) lönar det sig inte att importera. Tillkommer frakt, moms, tull och CE märkning av båten. Sedan tillkommer några tusen i hamnavgift i Göteborg och inte minst kostnaden för att transportera båten från Göteborg och hem till dig. En 2455:a behöver du ta på lastbil, räkna med 10.000:- bara för den resan om du inte bor väldigt nära Göteborg. Så totalt kostar det kanske lika mycket som båten att få den hem till dig. Mitt tips är att du skippar den tanken och letar objekt i båtbörsen i stället. Betydligt enklare och säkert mer lönsamt. //Selor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gymmarn 0 Postad 9 Maj , 2006 Selor...ser ut som du har rätt här... Kollat upp lite, förvisso med båtmäklare då men, 5000$ i frakt samt runt 400$ i tullavgift samt runt 6000$ i moms...plus båten... Så blir nog att kolla runt lite i Sverige... Tack för hjälpen!!! Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonte11 0 Postad 9 Maj , 2006 Kan vara kul att veta att containeröppningarna har ett max öppningsmått om 233 cm, så köp ingen bredare farkost om du vill få in den i en container. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dykarn 2 Postad 13 Maj , 2006 Hallå Funderar på samma sak eftersom jag e inne på att byta till större båt... Men det är väl mer än frakt, moms, tull och CE märkning man skall betala för: inplastning, ev nedmontering av utstickande delar, ev konservering, ev resa dit för att hitta bra båt osv... ?? Men eftersom fler o fler privatpersoner börjar importera o sälja båtar som affärside så bör det ju löna sig i alla fall. Kollar själv på daycruiser / kabinbåtar i ca 23-27 fot strlk. Bayliner 2355-2655, Sea Ray 230-250, Maxum Scr 2400 mfl. Dessa ligger ju en bra bit under de svenska priserna, så med rätt kontakter borde man ju kunna göra en hyfsad affär även om man åker över själv o hittar rätt båt. Bör nog vara väl förberedd innan skulle jag tro... Mvh D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser