Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
PerBK

albinviggen epoxybehandling

Rekommendera Poster

Hej

Köpte en Albin viggen förra sommaren. Båten låg i när jag köpte den och när jag tog upp den såg jag att botten är i dåligt skick. Bottenfärgen flagnar av och under den finns en blå hårdare färg och under den en brun färg. Därefter blir det vitt. På delar av bottnen lyser det bruna igenom hela vägen. Hittade även en dåligt lagad skada. Tog bort gælasfibren och lär det torka. Funderar nu på att ta bort all bottenfärg och lägga på epoxybehandling och ny bottenfärg. Kommer antligen inte att segla så mycket denna sommar så jag tänkte låta båten ligga uppe och torka.

Är det någon som vet något om ett sådant jobb? Tänkte försöka skrapa bort den gamla färgen med en färgskrapa. Räcker det med ett vanligt munskydd (typ melitta) eller ska jag satsa på en bättre mask? Hur ser jag när jag kommer till gelcoaten? Är det värt besväret?

Hälsningar

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först skulle jag råda dig till att mäta fukthalten i skrovet i syfte att leta efter ev fuktinträngning i glasfiberlaminatet. Om du är med i nån klubb, kan de säkert hjälpa dig med instrument och know how. Är båten fuktbemängd måste den torka tills fukthalten gått ner. Det finns en del bra litteratur på området plast. Det är aldrig fle att vara insatt. Då får du veta vad du ska göra och hur, vad material du kan behöva etc. Om det sen är värt det eller inte, beror nog också mycket på om du tänker använda båten.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...