Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
zumpen

Elverk eller solpanel?

Rekommendera Poster

Står i valet nu att köpa antingen solpanel eller ett elverk,

Prismässigt blir det ganska lika då jag vill ha ett tyst 4-takts elverk.

Se länk: http://www.verktygsboden.se/?id=63844&referer=kelkoose

Svårheten med solpanel är för mig att få det snyggt, annars verkar solpanel perfekt tycker jag.

Fördelen med elverk är väl att det kan köras när som helst natt som regning dag.

Vad tror nu om detta? och jag har tänkt ställa ner elverket i motor utrymmet och dra ut en avgas slang. med detta elverk lär den nog inte låta allt för mycket =)

Min batteribank är på 150A, två 75A varav ena startbatteri.

Kör stereo hela dagarna typ och har PC (bärbar) kylbox men den andvänder jag bara ibland.

Invändningar kring detta?? =)

Mvh/Nicklas

post-9385-1394234641,5292_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solpanelen ger garanterat gratis, miljövänlig och luktfri energi. De laddar även regniga dagar, om än inte lika kraftigt som i direkt solljus. En snygg installation är att placera den plant på akterdäck, på rufftak, på salongstak mm. Ett annat alternativ kan vara ett pulpitfäste så att ni kan plocka fram den och montera den när ni ligger i hamn.

När det gäller elverket skulle jag inte lita på att det är tyst bara för att det står så i beskrivningen, det står ju inte hur många dB det ger. Dessutom verkar det inte ge speciellt mycket ström, endast 8,3 A vad jag kan se. Att ladda dina batterier när de är halvtömda tar då c:a 10 timmar! Räkna också med risk för spö om du ställer elverket på badbryggan när du ligger i en naturhamn och låter elverket gå på natten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lutar nog också åt solpanel. Har en själv installerad.

Solpaneler ger inga 1000W, men ger å andra sidan ström under en väldigt stor del av dan, hela tiden. Svensk sommar har ju ljusa kvällar och mornar. Moln&Regn? Mja det blir en hel del effekt då också.

Elverket kör du någon/några timmar då och då, annars står du knappast ut själv. Meningen är ju att ha lugn och ro på båtsemestern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jepp solcell är kanon!

PJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men ta en titt på min båt det kommer bli så fult med solpanel ju! om inte väldigt opraktiskt a ha den liggandes nånstans på min båt eller? tanken är väl att jag ska andvända elverket mest som backup ifall jag skulle lyckas dra ut batterierna nån gång.. på dagarna går man ju mycket för motor med =)

Men jag håller helt med att collcell vore det bästa men kanske inte det mest praktiska,

Tänkte en snygg installation i motorrummet och drar ut avgaserna ur ventilationen bak.. tror knappast att omgivningen kommer störas då iallafall men jag har ju inte hört på dom än.. någon som har ett liknande elverk som detta som skall vara ljud isollerat till viss del? kul o höra vi ni tycker om ljudnivån?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inget val, för frågan har bara ett svar: solpanel. Men som komplement skulle jag rekommendera ytterligare ett förbrukningsbatteri. För startbatteriet skall vara det som ordet säger, för start och inget annat./mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fult eller inte är en smaksak. De där lövtunna solcellerna som tål att gå på kan sitta fint där på framsidan av ruffen, lite på sidan om luckan.

Kanske en på varje sida så blir det symetriskt?

Om du ska ha ett elverk som går, även om det är placerat i motorrummet och välisolerat, kommer du att höra det. Likaså dina grannar. Och känna avgaserna.

Fallet är solklart 2.gif\ - SOLCELLER!

Om det bara är för att du är rädd att startbatteriet ska ladda ur:

1. Enklaste lösningen: Ha alltid ett laddat batteri med i reserv.

2. Enkel lösning, sätt in ett batteri till i förbrukarbanken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja så blir man mer sugen på solceller igen..

funderar på att bygga en typ targa båge och montera solpanelen på.. kan ju bli rätt ok antar jag.. men räcker en 33 watts panel för att driva stereo och bärbar pc några timmar per dygn tro eller måste jag gå upp på 50 watt.. vill ha en långsmal panel isåfall. kylbox som sagt körs bara någon enstaka gång..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä det får bli solpanel istället, kör på en targabåge o fästa den på, nu vill jag ha en långsmal rackare, typ 1000 * 30 helst men nåt i den stilen iallafall.. har letat men hittar bara kortare bredare paneler.. nått tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en hyfsat stor panel monterad på taket, se bild i Mina båtar. Den bästa placeringen är horisontellt, blir helt oberoende av hur båten vrider sig eller hur solen står.

Jag lämnade alltihopa inkopplat över vintern, batteriladdningen är på topp nu när jag drog av (den genonmskinliga) presseningen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Solarit AB har en 50W panel som är 1295x328. Borde vara bra mått för att placeras på en targabåge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis nånting i den stilen får det bli =)

Är det nån som har nåt kul instrument tillkopplat för att kunna se hur den laddar osv till sina solpaneler?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Onödigt dyrt med en typ Battman, jag mäter med en vanlig multimeter typ Clas Ohlson för en hundring. Kan även mäta med mitt ekolod som har inbyggd voltmätare. 

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mäta laddning är ett vanskligt kapitel. Enklast är att kolla med en voltmeter att spänningen sticker iväg till 13.5 - 14 V. Då laddas batterierna.

Vill man ha laddstatus är nog den bästa iden tabellen i Skyllermarks informationsblad som ger vad vilken spänning som motsvarar tomt, halvt och fullt batteri.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sådär nu har jag beställt solpanelen en 50 watts men regulator från solarit AB, ska bli spännande och de vad det kan ge mig =)

Köpte även två nya 75 amp fritids batterier utöver mitt nya start batteri, så nu är nog förutsättningarna bra i sommar =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis till beslutet samtidigt önskar jag dig (och alla andra) en solig och varm sommar./Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sådär nu är allt på plats =) Tyvärr var panelen trasig då den avger knappt 12 volt obelastad, men jag får en ny lagom till nästa gång jag ska till båten iallafall =) men så här löste jag installationen.

/Nicklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser mycket bra ut, du kommer nog att klara dig bra med dom grejjerna!

Mvh

PJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det tror jag att jag kommer klara mig med =) är så nyfiken på att få se vad panelen ger mig! rätt kul med regulatorn som säger precis vad mina förbrukare drar! och när panelen är ikopplad så ser man ju hur mycket den laddat och allt, så man har bra koll på hur mycket ström man förbrukar och hur mycket panelen laddar =)

Just nu letar jag nån check snabbkontakt för att jacka i och ur panelen, tänkte ha honan snyggt monterad i ramen på solpanelen om jag hittar någon ;) Tips??

/Nicklas

post-9385-1394234662,788_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra beslut vad galler sopanel och tjusig installation. Gillar dessutom din bat inuti. Verkar vara bra mycket tra och den SER bra ut, ar rymlig, trots sin (vad jag kan gissa) mattliga langd (forsok hitta en US bat i samma storlek som har sa mycket tra...).

En kommentar, och det ar bara for kortet ar lite dovt just dar. Du har malat drevet och det ser mkt bra ut. Ser ut att vara ett VP 270 drev. Vad jag inte kan se ar om du har en klaff over avgasutblaset (en liten gummilucka). Har du inte en klaff dar, bor du ha en klaff inne i  avgasbalgen. Detta sa risken att ta in vatten i motorn (och fa en hydrolock) minimeras. Finns annars en viss risk nar man backar och hastigt slar av gasen.

Men som sagt, det kanske sitter en klaff, men den syns inte pa kortet.

Trevligt sommar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ju tysta elverk som knappt hörs. Tex honda 4 takt. Bara en viskning....

Man kan använda det tillsammas med en bra laddare och köra i 220 uttaget på elaggregatet så laddar man upp batteriet snabbt, tex med en 15 A laddare den 8A inbyggda = 23 A.

Se till att larma din solcellsinstallation, den lyser ju som en neonskylt kom och tag mig.

Om du nu inte tar med den hem varje kväll.......men då missar man ju hela vinsten att panelen laddar medan båten ligger hemma i hamnen och väntar på nästa utfärd.

Många miljövänner här som röstar på panel men det är ju bra mycket dubbelmoral och säga att man ska spara 0.5 liter bensin i elaggregatet sen vräker man runt med en fet V8 och bränner av 1000 liter bensin rakt ut i miljön utan katalysator eller tillstymmelse till avgasrening på V8an.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket det var en trevlig komplimang, det var bland annat för trät som jag fastnade för båten =) jag har total renoverat allt trä och är mycket nöjd, ska kolla upp det där på mitt drev =)

Mvh/Nicklas

post-9385-1394234675,1936_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...