gahn 0 Postad 12 Juli , 2007 Jag har haft samma funderingar.. solceller..elverk i flera år. Som säkert många andra har, energi & båt är alltid ett kul o hett ämne. Efter mkt funderande vart det ett elverk, även om jag har över 300Ah batterier så kommer solceller inte fungera för mig, inte med värmare, kylskåp, stereo, TVn, boxer, dator, multimediacenter (tvix) och belysning igång lite då och då. Det vart ett Kipor 1300Tc elverk och det står tyst och endast 54-57db nånting, dock, det är högt om du är nära, funkar INTE att ha på båten med grannar brevid. Så jag har 40meter kabel, går så långt jag bara kan och placerar elverket helst bakom något träd. DÅ funkar det klockrent och kan stå på hela tiden! Brukar erbjuda landström till båtar runtomkring och det är uppskattat Sist stod den igång 11timmar utan påfyllning av bensin (2,7l), otroligt. Bra med smart gear så den ställer in varvtalet efter energiförbrukning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 21 Juli , 2007 Det här med solpaneler är ju mkt på tapeten nu i dessa tider. Funderar mkt själv på en 30-50w panel. MEN Måste man koppla ur panelen när man startar motorn och går för motor?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 22 Juli , 2007 Nej. Mvh /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 22 Juli , 2007 Var nere i båten idag och kollade runt litegranna. Har ett startbatt på 105Ah samt ett förbrukningsbatteri på 140Ah. Räcker det med ett 50w panel för att underhålla dessa? Det är ju eg 140A batteriet som behöver mestadels laddn. Ev funderar jag på att komplettera med ett 140 till i förbrukarbanken men då kanske generatorn inte orkar från början. Är en 55 A idag. fick iofs med en dosa till den med en ingång och två utgångar men den är inte inkopplad. VP orginal iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 22 Juli , 2007 Att underhållsladda ett batteri kräver inte mycket ström eller effekt, det är om du lämnar dina batterier halvtomma som effekten på din panel blir intressant. En 50 watts panel kan i bästa fall ge dig 4A/h, även med de mest gynsamma förhållandena av halvtomma batterier så kommer det att ta flera dagar för dig att fylla på dessa. Därför är det viktigt att man har klart för sig hur man kommer att använda panelen, en panel ger ju inte så mycket effekt i förhållande till en normal batteriladdare eller generator. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 22 Juli , 2007 Givetvis så tar det ju mkt längre tid att ladda upp ett batteri med solceller än gentemot laddare alt motorns generator men målet är att kunna nyttja naturhamnen lite längre tid innan man får strömtorsk samt kunna komma ner till båten efter en veckas frånvarande och då ha full styrka i batteribanken. Ju fler batterier i banken ju längre laddtid, klart som korvspad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 22 Juli , 2007 Jag har ett elverk ombord. Fast det är ett Honda som jag kan rekommendera. Hade ett Kipor tidigare, det höll en säsong. Ligger jag ute länge utan tillgång till landström så kör jag elverket en timme om dagen med båtens laddare på 25A inkopplad. 25A räcker mer än väl till kylskåp och annat ombord. Ett bärbart elverk som ställs framför båten i skogen eller på badbryggan, allt eftersom hur det ser ut i naturhamnen med båtgrannar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 23 Juli , 2007 Såg att Jula hade 900w elverk på kampanj nu för 1500kr. Kanske vettigare investering så sett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 23 Juli , 2007 Personligen tycker jag att ett elverk och en solcell har lite olika funktion. Behöver jag tillföra mycket ny ström till mina batterier när jag ligger i naturhamn så är elverk det enda alternativet såvida det är möjligt att köra det utan att störa eventuellt andra båtgrannar eller omkringliggande bebyggelse. Solcell är väldigt bra för underhållsladdning i hemmahamn mellan turerna och garanterar nästan alltid att man har fulladdade batterier vid nästa tur. Solcellen tillför också viktig laddning när man ligger i naturhamn, men det är inget att lita på om man vill kunna förbruka lite störm på kvällarna. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser